Konec legendy. V Rusku skončila výroba vozů Lada Samara | E15.cz

Konec legendy. V Rusku skončila výroba vozů Lada Samara

Údajně poslední vůz Lada Samara
Údajně poslední vůz Lada Samara
• 
ZDROJ: CTK

ČTK, pav

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Ruská automobilka AvtoVAZ v úterý po téměř 30 letech ukončila výrobu modelové řady Lada Samara. Podle internetových stránek automobilky sjel z výrobní linky továrny v Iževsku jako úplně poslední kus bílý pětidveřový hatchback.

Samara začátkem 80. let znamenala pro sovětský automobilový průmysl velkou změnu k lepšímu, vůz moderních tvarů s pohonem přední nápravy tehdy vznikal ve spolupráci s inženýry německé továrny Porsche.

Největší ruský výrobce automobilů, nad kterým má od poloviny příštího roku převzít kontrolu francouzsko-japonská aliance Renault-Nissan, tak pokračuje v obměně výrobního programu. Už loni v září skočila výroba kombíku Lada 2104, což byl poslední model, který ještě vycházel z původní italsko-sovětské spolupráce z 60. let. A téměř přesně před rokem továrna zastavila výrobu samary ve verzi sedan.

Lada Samara se vyráběla od roku 1984 a za tu dobu opustilo brány ruských závodů zhruba 5,2 milionu exemplářů vozu, který před příchodem Škody Favorit patřil k nejmodernějším automobilům v socialistických zemích. V roce 1997 se vůz dočkal modernizace, přesto ale nezapřel původ z 80. let a nyní již byl silně zastaralý. Nástupcem vozu Lada Samara ve výrobním programu je už vyráběný typ Lada Granta, který zčásti používá francouzskou techniku.

Lada Samara
Lada Samara je automobil nižší střední třídy, který od roku 1984 vyráběla ruská automobilka Lada. Jejím předchůdcem byl VAZ 2107 a nástupcem Lada 2110. Dnešní verze je sice modernizovaná, ale po stránce designu spíše stále zapadá mezi vozy z počátku 90. let 20. století.
Jméno Samara bylo použito pro export, jedná se o jméno ruského města. V Rusku se model jmenoval Sputnik. Samara byla první Lada, která nepoužívala karoserii vycházející z vozu Fiat 124. Design byl modernější, hranatý. Kromě sedanu se vyráběl i tří- nebo od roku 1988 pětidveřový hatchback. Sedan měl objem zavazadlového prostoru 425l a hatchback 330l. Lada chtěla se Samarou prorazit na západní trh. Vůz měl být spolehlivý, robustní a za nízkou cenu. Kromě Ruska se vyráběla i ve finském Uusikaupunki, v závodě Valmet Automotive plant.

Zdroj: Wikipedia

PROFIL: Zemřel miliardář Berezovskij. Muž, který špatně odhadl Putina

Autor: ČTK, pav

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah