Lockheed Martin vysílá speciální „komando“ do Pardubic. Vybuduje tu elitní cvičiště pilotů F-35

Stíhací letoun F-35 Lightning amerického výrobce Lockheed Martin

Stíhací letoun F-35 Lightning amerického výrobce Lockheed Martin Zdroj: LM

Stíhací letoun F-35 Lightning amerického výrobce Lockheed Martin
Stíhací letoun F-35 Lightning amerického výrobce Lockheed Martin
Stíhací letoun F-35 Lightning amerického výrobce Lockheed Martin
Stíhací letoun F-35 Lightning amerického výrobce Lockheed Martin
Stíhací letoun F-35 Lightning amerického výrobce Lockheed Martin
10
Fotogalerie

Většina evropských států vnímá bitevníky páté generace F-35 jako klíčovou vzdušnou sílu Evropy i NATO. Objednaly si jich už vyšší stovky a čtyřiadvacet nejmodernějších stíhacích letounů současnosti přistane také v hangárech české armády. I díky zakázce za 150 miliard korun, nejdražší v tuzemské historii, se otevřela cesta státnímu podniku LOM Praha k tomu, aby povýšil své výcvikové centrum v Pardubicích na evropskou úroveň.

Koncem května LOM uzavřel dohodu o spolupráci s firmou Lockheed Martin, americkým výrobcem F-35. Její součástí je i společný záměr zmodernizovat pardubické centrum leteckého výcviku, aby se stalo elitním evropským cvičištěm pro piloty, kteří mají ambici kvalifikovat se do kokpitu F-35. V celé Evropě je přitom zatím pouze jedno takové centrum, na Sardinii.

Květnové uzavření dohody, která má podle šéfa podniku zřízeného ministerstvem obrany ke správě a modernizaci vzdušných sil Jiřího Protivy obchodní potenciál jedné miliardy korun, tak umožnilo konečně jednat. Lockheed, gigantický zbrojař, který loni utržil přes 67 miliard dolarů, nyní skládá speciální tým, který do tří měsíců dorazí do Česka.

„Komando“ složené z expertů na výcvik pilotů, zajištění bezpečnosti utajovaných informací a auditorů bude společně s českou protistranou až do konce příštího roku dávat dohromady detailní analýzu, co všechno se musí v Pardubicích změnit. Pravděpodobně pětičlenný český tým povede Tomáš Merta, pilot a instruktor s bohatými zkušenostmi se stíhacími letouny.

„Všichni se na to těšíme, inspekce a možná i velké spousty změn se nebojíme. Pozdvihne to výcvik a význam střediska pro Evropu,“ říká pro e15 ředitel Protiva. Je však jasné, že v Pardubicích nezůstane kámen na kameni. Upgrade budou vyžadovat například letecké simulátory. Budou muset disponovat stejným softwarem, s jakým se piloti setkají v F-35, ať už jde o samotnou pilotáž, používání komunikačních funkcí nebo zbraní včetně těch jaderných.

Zamýšlenou změnou je také úprava tréninkových kapacit centra, jež má umožnit, že z dvojice pilotů, kteří budou zrovna nacvičovat komunikaci za letu, bude ve vzduchu pouze jeden a druhý v simulátoru. Následně se promění i učební osnovy. „Z analýzy může například vzejít, že je nutné nacvičovat vzdušný boj dvakrát delší dobu, a naopak jiné činnosti omezit. Nebo třeba ať se piloti více soustřeďují na létání v rojích, učí se při tom komunikovat a méně létají samostatně,“ uvádí Protiva.

Češi mají společně s Američany také zjistit, jaké další pozemní vybavení pro komunikaci s letadly – například různé radiostanice či naváděcí zařízení – budou Pardubice potřebovat. Analýza má rovněž odhalit, jaká dodatečná kvalifikace by byla vhodná pro letecké instruktory.

Od konce roku 2028 tu budou trénovat hlavně piloti české armády, ale i ti zahraniční, počítá se s poměrem zhruba 75 ku 25. Základy létání se budou učit dvacetiletí a starší žáci zpočátku na „zlínkách“, tedy cvičných vrtulových letounech. Poté přesednou do Aera L-39NG, v jehož kokpitu odlétají stovky hodin. Tento stroj již byl Lockheedem schválený jako vhodná platforma pro trénink na létání s F-35.

Přečtěte si reportáž přímo z místa, tedy z nejdelší výrobní haly v USA, o tom, jak zde Lockheed vyrábí nejmodernější bitevníky současnosti F-35:

Výcvik v Česku má trvat zhruba rok a půl na L-39NG, pak se piloti přesunou do Čáslavi, kde budou pokračovat ve výcviku s v USA vyškolenými instruktory na českých F-35. Výcvik na F-35 se podle Protivy vymyká hlavně svou náročností. Piloti musejí zvládnout ovládat větší množství funkcí v kabině, novou digitální přístrojovou desku nebo pokročilé komunikační systémy se „zemí“ i dalšími letadly, jejichž vyspělostí je F-35 vyhlášená.

Podniku se tak otevírá nový zdroj příjmů. Pokud si například některá z armád států NATO objedná výcvik pilotů v Pardubicích na strojích L-39NG s ambicí kvalifikovat se pro F-35, může se cena pohybovat v řádu desítek milionů korun. Pardubické středisko se bude proměňovat v průběhu příštích let tak, aby bylo připravené včas přijmout piloty mířící do F-35. První část amerických strojů pro české letectvo by měla dorazit na přelomu let 2031 a 2032, všech čtyřiadvacet má být v Čáslavi k dispozici po roce 2034.