Maďarsko se stává gumárenskou velmocí

koláž E15

koláž E15 Zdroj: profimedia, kolaz E15

Řady nadnárodních výrobců pneumatik v Maďarsku se dál rozrůstají. K Michelinu, Bridgestone či Hankooku se nejnověji přidala společnost Apollo Tyres. Minulý týden Indové položili základní kámen nové továrny v obci Gyöngyöshalász severovýchodně od Budapešti. A tentokrát již zřejmě úspěšně. První pokus v roce 2008 totiž skončil nezdarem, když téměř dohodnutá megainvestice padla na odmítavém postoji radnice pod vládou tehdy opoziční strany Fidesz.

„Jak se svět změnil!“ konstatoval premiér Viktor Orbán, který však nenarážel na postoj své strany před sedmi lety. „Ještě nedávno bylo nepředstavitelné, aby Indie investovala v Evropě místo toho, aby Evropa investovala v Indii,“ podotkl. Apollo chce proinvestovat 146 miliard forintů (13,4 miliardy korun), vytvořit téměř tisíc míst přímo v podniku a další desítky u subdodavatelů.

Výroba začne v roce 2017, ročně by se v továrně mělo vyprodukovat téměř sedm milionů pneumatik pro osobní a malá i velká nákladní auta. Mezi odběrateli jsou Daimler, Volkswagen, Suzuki či Tata. K první indické investici na zelené louce v Maďarsku poskytla Budapešť stimul ve výši šestnáct miliard forintů.

V něm jsou neupřesněné daňové úlevy i podpora na školení odborníků, kteří získávají kvalifikaci v Nizozemsku a Indii. Podmínkou bylo i to, aby minimálně 60 procent vyškolených pracovníků společnost zaměstnala aspoň na rok, Apollo Tyres se zavázala k sedmdesáti procentům na osmnáct měsíců.

Maďarská vláda tuto investici už loni zařadila mezi mimořádně důležité, proto se rychle podařilo pořídit potřebná povolení. Kolem výkupu pozemků o rozloze zhruba sedmdesát hektarů ale zůstaly ještě nedořešené spory. Jsou důsledkem výrazného zvýšení cen po překvalifikování půdy ze zemědělské na stavební pozemek. Před oznámením investice stál hektar zhruba 700 tisíc forintů. Firma, která pozemky vykupovala, platila už přes 1,8 milionu forintů. Mnohým původním vlastníkům se to ale nyní zdá málo.