Modernizované BVP usiluje o zakázku na Slovensku. Češi zatím vyčkávají

Modernizované BVP Šakal od Excalibur Army

Modernizované BVP Šakal od Excalibur Army Zdroj: ctk

Firma Excalibur Army dokončila s několika slovenskými podniky vývoj modernizovaného bojového vozidla pěchoty (BVP). To má ve své výzbroji i česká armáda. Novou verzi transportéru nazvanou Šakal, jehož vývoj stál 100 milionů korun, už firma nabídla slovenské armádě a chce se podílet na případné obměně vozového parku v Česku.

„Jedná se o modifikaci obrněných transportérů BVP-2, ale modernizovat tímto způsobem lze i vozidlo BVP-1,“ řekl mluvčí Excalibur Army Andrej Čírtek. BVP Šakal je podle něj česko-slovenský průmyslový projekt. „V případě zakázky pro slovenské ozbrojené síly by většina výroby probíhala na Slovensku,“ podotkl Čírtek. Pokud by se pro BVP Šakal rozhodla česká armáda, tak by jeho výrobu zajistil závod ve Šternberku na Olomoucku, který Excalibur Army loni koupila.

BPV Šakal už prošel náročnými vojskovými zkouškami slovenské armády. „V budoucnu by mělo následovat zadávací řízení s dodávkami uvažovanými na období let 2015 a 2016. Je z veřejných zdrojů známo, že slovenská armáda má zájem o 31 modernizovaných vozidel,“ řekl Čírtek.

Česko rozhodnutí odložilo

Česká armáda s nákupem nových BVP zatím nepočítá. Životnost BVP-2 skončí za několik let. „Obměna stávající bojové techniky není s ohledem na finanční zdroje v nejbližší době na pořadu dne. Finální rozhodnutí bylo posunuto o pět let, tedy do roku 2018. Stávající BVP je totiž možné provozovat s relativně nízkými finančními nároky až do roku 2025,“ řekla mluvčí Generálního štábu AČR Jana Růžičková, podle které má armáda dostatek náhradních dílů i munice.

Při rozhodování v roce 2018 budou ve hře všechny varianty, které zahrnují vyřazení BVP z provozu, jejich modernizaci i nahrazení BVP novými obrněnými vozidly. „Jsme připraveni flexibilně reagovat na požadavky AČR, a to včetně možnosti osazení české varianty modernizace BVP bojovou věží SAMSON izraelské výroby, aby byla výzbroj kompatibilní s výzbrojí kolových obrněných transportérů Pandur,“ podotkl Čírtek. Slovenská verze BVP Šakal má věž TURRA z produkce firmy EVPÚ Trenčín.

Žádaná armádní reference

BVP Šakal je oproti původní verzi vybaveno výkonnějším motorem a dálkově ovládanou věží, která může být osazena mnoha zbraňovými a pozorovacími systémy. Vozidlo má posílenou protiminovou ochranu. Vývoj BVP Šakal stál 100 milionů korun. „Pro posílení úspěchu na světovém trhu v ostré konkurenci by byla velmi vhodná reference AČR jako zákazníka. Na rozdíl od sporných projektů z 90. let zde zaplatil vývoj modernizovaného bojového vozidla sám obranný průmysl, a nehrozí tedy přemrštěné náklady na projekt, právě naopak,“ řekl Lukáš Novotný z Excalibur Army.

Excalibur Army obchoduje s vojenským materiálem a technikou a zabývá se jejími opravami. Firma, která zaměstnává 400 lidí a loni měla tržby 1,1 miliardy korun, se podílí na provozu dvou vojenských opravárenských podniků na Slovensku. Majitelem Excalibur Army je podnikatel Jaroslav Strnad, který spoluvlastní i automobilku Tatra.

Petr Rusek: Dobře jsme v Tatře zaseli, sklizeň už začíná