Náhrada za Piëcha podle dočasného šéfa Volkswagenu hned tak nepřijde

Ferdinand Piëch

Ferdinand Piëch Zdroj: CTK

Dozorčí radě německého automobilového koncernu Volkswagen "nějaký čas" potrvá, než najde nástupce za svého dosavadního předsedu Ferdinanda Piëcha. Prohlásil to Berthold Huber, který Piëcha po jeho nečekané dubnové rezignaci v čele rady přechodně nahradil.

„Dozorčí rada se bude následnictvím po (bývalém předsedovi) Piëchovi zabývat s potřebnou pílí a rozvahou,“ sdělil Huber na výroční valné hromadě koncernu v Hannoveru. „Nějakou dobu to potrvá,“ uvedl také.

Vedení Volkswagenu se tento měsíc ocitlo v krizi, když předseda dozorčí rady Piëch v rozhovoru s médii naznačil ztrátu důvěry v generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. Mocenský boj, který sám vyprovokoval, ale Piëch prohrál poslední dubnovou sobotu, když s okamžitou platností odstoupil z funkce. Spolu s ním z rady odešla také jeho manželka Ursula.

Čtěte profil bývalého šéfa Volkswagenu:

Příčinu k veřejnému výpadu proti Winterkornovi poskytly Piëchovi slabé výsledky značky VW ve Spojených státech a Latinské Americe, které by mohly ohrozit střednědobé plány skupiny.

Winterkorn, který ostře sledovaný mocenský střet v čele největší evropské automobilky ustál, dnes prohlásil, že skupina se bude zabývat slabými místy, na která si Piëch během svého výpadu stěžoval.

„Je dobré, že jsme se vrátili do klidných vod a že máme jasno v našem příštím směřování,“ sdělil Winterkorn podle Reuters na dnešní hromadě. Skupina podle něj v současnosti nemá před sebou žádné plány na fúze nebo akvizice. Se svými 12 značkami vozidel je prý „ve správné pozici“.

Koncern, který je druhým největším světovým prodejcem aut po japonské Toyotě, mezitím omezuje náklady ve své stejnojmenné značce, aby tak dosáhl lepší ziskovosti. Rovněž se snaží zvrátit dosavadní nevýrazné výsledky v Severní Americe a vybudovat divizi nákladních automobilů, která by nalomila postavení nynějšího lídra na tomto trhu, německé skupiny Daimler.

Volkswagen před zahájením valné hromady oznámil, že vytvoří nový holding pro nákladní automobily, do kterého převede své značky MAN a Scania. Rozhodnutí je součástí dlouhodobého plánu firmy stát se největším výrobcem nákladních aut v Evropě.