Německý klenot Porsche v krizi. Prodeje i marže klesají, elektromobily netáhnou a do toho Trump

Výroba elektrického modelu Porsche E-Macan.

Výroba elektrického modelu Porsche E-Macan. Zdroj: e15

Jiří Liebreich

Krize německých automobilek dolehla už i na legendární Porsche. Výrobci sportovních vozů klesají prodeje i marže, nedaří se mu na důležitém trhu v Číně a obchody v zámoří mu ohrožují nová cla prezidenta USA Donalda Trumpa. Akcie Porsche poslední rok setrvale klesají, obchodují se za necelých šedesát eur, tedy o více než čtvrtinu levněji oproti době, kdy značka vstoupila v září 2022 na burzu. Období „sucha“ má navíc pokračovat přinejmenším i letos.

Napětí ve světoznámé ikoně ilustruje personální zemětřesení, které hýbe Stuttgartem. Končí finanční ředitel Lutz Meschke, jenž v Porsche působil takřka čtvrt století a sehrál klíčovou roli při vstupu firmy na burzu, a velezkušený obchodní ředitel Detlev von Platen. Společnost oznámila, že s oběma manažery jedná o předčasném odchodu z představenstva. Konkrétní důvody nezmínila, potíží, kvůli kterým by to mohlo být, má značka nicméně spoustu.

Na prvním místě jsou uvadající prodeje. Loni klesly o tři procenta na necelých 311 tisíc vozů. Nejhůře si Porsche vedlo v Číně, kde si meziročně pohoršilo o 28 procent na 57 tisíc vozů. V Evropě, a zvlášť v Německu prodeje sice rostly, celkovému poklesu odbytu ale nezabránily. Značně nejistá je budoucnost značky v USA poté, co Donald Trump oznámil uvalení cel na dovozy z Mexika i Kanady a avizuje i cla na EU, byť s Mexikem nyní ještě vyjednává. Porsche vyrábí výhradně na starém kontinentu a do zámoří vyváží, takže je dost možné, že se clům nevyhne.

Prodeje Porsche v roce 2024.Prodeje Porsche v roce 2024. | Zdroj: E15

Severoamerické trhy jsou pro Porsche druhé nejdůležitější po Evropě, loni na nich udalo přes 86 tisíc vozů. Takže už se spekuluje o tom, že by mohlo část výroby přesunout z Evropy do amerického města Chattanooga v Tennessee, kde má ne plně vytížený závod mateřský Volkswagen. Management Porsche se snaží nacházet nové trhy, daří se mu expandovat na těch rostoucích, tedy například v Malajsii, Indonésii, Austrálii, Spojených arabských emirátech nebo v Saúdské Arábii.

Prodejní čísla zachraňuje hlavně bestseller Cayenne, kterého si zákazníci po celém světě loni nakoupili rekordních 102 889 vozů, meziročně o osmnáct procent více. Opačným směrem se vyvíjel odbyt Panamery i dalších modelů, dramatický propad však nastal u elektrického modelu Taycan – Porsche jich udalo o polovinu méně, „pouze“ necelých 21 tisíc.

Porsche čelí nejistému výhledu jako koncern VW

Pokles může být částečně způsoben tím, že Porsche od září prodává také elektrický E-Macan, jehož zatím udalo přes osmnáct tisíc. Celkový podíl elektrifikovaných sporťáků na prodejích Porsche stoupá, loni z 22 na 27 procent. Výhradně elektrických z nich byla ale asi jen polovina.

Obrat k lepšímu měl přinést rok 2025, vzhledem k aktuálním výzvám však i letos v Porsche počítají s poklesem tržeb i zisku, uvedl magazín Automobilwoche. A to i přesto že má automobilka nejmladší portfolio za posledních mnoho let okořeněné řadou novinek. Výhled je přesto nejistý.

„Samozřejmě víme, že ekonomické a geopolitické podmínky nás budou v roce 2025 vyzývat více než kdy jindy,“ prohlásil obchodní ředitel Detlev von Platen. Porsche sice dál generuje marže okolo patnácti procent, o kterých si může většina automobilek nechat zdát, k naplnění očekávání stuttgartské ikony však nestačí. Když v roce 2022 Porsche vstupovalo na burzu, šéf firmy Oliver Blume stanovil dlouhodobý cíl, a to marži na úrovni dvaceti procent.

Výhled na rok 2025 okomentuje vedení firmy na výroční tiskové konferenci v březnu. Nicméně už nyní unikají informace o tom, že společnost očekává další období „sucha“. Celkové prodeje by mohly klesnout pod hranici tří set tisíc vozů. Mimo jiné i kvůli ochlazování na trhu s čistě elektrickými vozy a nejistotě, jaká pravidla budou platit pro prodeje aut v Evropské unii. Někteří zástupci automobilového průmyslu volají po zrušení zákazu prodeje spalovacích aut od roku 2035 a není vyloučené, že k alespoň dílčím úpravám skutečně dojde. Plánování jednotlivých modelů na příští roky je o to složitější.

Nový šéf?

Kdo bude za tento složitý úkol v Porsche zodpovídat, je rovněž nejasné. Odchody Meschkeho a Platena by totiž personální zemětřesení skončit zdaleka nemuselo. Změna by mohla přijít také na pozici vůbec nejvyšší. Šéf Porsche Oliver Blume totiž zároveň vede i celý koncern Volkswagen. Svůj pracovní čas tak musí dělit mezi tyto dvě entity, což se dlouhodobě nelíbí některým akcionářům i členům koncernu. Odchozí ředitel Meschke Blumeho na řadě jednání zastupoval, nyní však končí, což posiluje spekulace o možné změně na nejvyšším postu.

Jmen, která by mohla nahradit Blumeho, se nabízí hned několik. Automobilwoche na prvním místě zmiňuje šéfa dceřiné Škody Auto Klause Zellmera. Sedmapadesátiletý manažer vede Škodu v době, kdy se automobilce daří a s přehledem překonává srovnatelné značky z koncernu, tedy Volkswagen nebo Seat. Ostatně v Porsche Zellmer svou kariéru začínal na pozici výkonného asistenta, později působil jako šéf Porsche pro region Severní Ameriky. Ve hře jsou i další jména jako Gerno Döllner, šéf Audi, nebo Stefan Weckbach, hlavní stratég VW.