Německý klenot Porsche v krizi. Prodeje i marže klesají, elektromobily netáhnou a do toho Trump
Krize německých automobilek dolehla už i na legendární Porsche. Výrobci sportovních vozů klesají prodeje i marže, nedaří se mu na důležitém trhu v Číně a obchody v zámoří mu ohrožují nová cla prezidenta USA Donalda Trumpa. Akcie Porsche poslední rok setrvale klesají, obchodují se za necelých šedesát eur, tedy o více než čtvrtinu levněji oproti době, kdy značka vstoupila v září 2022 na burzu. Období „sucha“ má navíc pokračovat přinejmenším i letos.
Napětí ve světoznámé ikoně ilustruje personální zemětřesení, které hýbe Stuttgartem. Končí finanční ředitel Lutz Meschke, jenž v Porsche působil takřka čtvrt století a sehrál klíčovou roli při vstupu firmy na burzu, a velezkušený obchodní ředitel Detlev von Platen. Společnost oznámila, že s oběma manažery jedná o předčasném odchodu z představenstva. Konkrétní důvody nezmínila, potíží, kvůli kterým by to mohlo být, má značka nicméně spoustu.
Na prvním místě jsou uvadající prodeje. Loni klesly o tři procenta na necelých 311 tisíc vozů. Nejhůře si Porsche vedlo v Číně, kde si meziročně pohoršilo o 28 procent na 57 tisíc vozů. V Evropě, a zvlášť v Německu prodeje sice rostly, celkovému poklesu odbytu ale nezabránily. Značně nejistá je budoucnost značky v USA poté, co Donald Trump oznámil uvalení cel na dovozy z Mexika i Kanady a avizuje i cla na EU, byť s Mexikem nyní ještě vyjednává. Porsche vyrábí výhradně na starém kontinentu a do zámoří vyváží, takže je dost možné, že se clům nevyhne.
Severoamerické trhy jsou pro Porsche druhé nejdůležitější po Evropě, loni na nich udalo přes 86 tisíc vozů. Takže už se spekuluje o tom, že by mohlo část výroby přesunout z Evropy do amerického města Chattanooga v Tennessee, kde má ne plně vytížený závod mateřský Volkswagen. Management Porsche se snaží nacházet nové trhy, daří se mu expandovat na těch rostoucích, tedy například v Malajsii, Indonésii, Austrálii, Spojených arabských emirátech nebo v Saúdské Arábii.
Prodejní čísla zachraňuje hlavně bestseller Cayenne, kterého si zákazníci po celém světě loni nakoupili rekordních 102 889 vozů, meziročně o osmnáct procent více. Opačným směrem se vyvíjel odbyt Panamery i dalších modelů, dramatický propad však nastal u elektrického modelu Taycan – Porsche jich udalo o polovinu méně, „pouze“ necelých 21 tisíc.
Porsche čelí nejistému výhledu jako koncern VW
Pokles může být částečně způsoben tím, že Porsche od září prodává také elektrický E-Macan, jehož zatím udalo přes osmnáct tisíc. Celkový podíl elektrifikovaných sporťáků na prodejích Porsche stoupá, loni z 22 na 27 procent. Výhradně elektrických z nich byla ale asi jen polovina.
Obrat k lepšímu měl přinést rok 2025, vzhledem k aktuálním výzvám však i letos v Porsche počítají s poklesem tržeb i zisku, uvedl magazín Automobilwoche. A to i přesto že má automobilka nejmladší portfolio za posledních mnoho let okořeněné řadou novinek. Výhled je přesto nejistý.
„Samozřejmě víme, že ekonomické a geopolitické podmínky nás budou v roce 2025 vyzývat více než kdy jindy,“ prohlásil obchodní ředitel Detlev von Platen. Porsche sice dál generuje marže okolo patnácti procent, o kterých si může většina automobilek nechat zdát, k naplnění očekávání stuttgartské ikony však nestačí. Když v roce 2022 Porsche vstupovalo na burzu, šéf firmy Oliver Blume stanovil dlouhodobý cíl, a to marži na úrovni dvaceti procent.
Výhled na rok 2025 okomentuje vedení firmy na výroční tiskové konferenci v březnu. Nicméně už nyní unikají informace o tom, že společnost očekává další období „sucha“. Celkové prodeje by mohly klesnout pod hranici tří set tisíc vozů. Mimo jiné i kvůli ochlazování na trhu s čistě elektrickými vozy a nejistotě, jaká pravidla budou platit pro prodeje aut v Evropské unii. Někteří zástupci automobilového průmyslu volají po zrušení zákazu prodeje spalovacích aut od roku 2035 a není vyloučené, že k alespoň dílčím úpravám skutečně dojde. Plánování jednotlivých modelů na příští roky je o to složitější.
Nový šéf?
Kdo bude za tento složitý úkol v Porsche zodpovídat, je rovněž nejasné. Odchody Meschkeho a Platena by totiž personální zemětřesení skončit zdaleka nemuselo. Změna by mohla přijít také na pozici vůbec nejvyšší. Šéf Porsche Oliver Blume totiž zároveň vede i celý koncern Volkswagen. Svůj pracovní čas tak musí dělit mezi tyto dvě entity, což se dlouhodobě nelíbí některým akcionářům i členům koncernu. Odchozí ředitel Meschke Blumeho na řadě jednání zastupoval, nyní však končí, což posiluje spekulace o možné změně na nejvyšším postu.
Jmen, která by mohla nahradit Blumeho, se nabízí hned několik. Automobilwoche na prvním místě zmiňuje šéfa dceřiné Škody Auto Klause Zellmera. Sedmapadesátiletý manažer vede Škodu v době, kdy se automobilce daří a s přehledem překonává srovnatelné značky z koncernu, tedy Volkswagen nebo Seat. Ostatně v Porsche Zellmer svou kariéru začínal na pozici výkonného asistenta, později působil jako šéf Porsche pro region Severní Ameriky. Ve hře jsou i další jména jako Gerno Döllner, šéf Audi, nebo Stefan Weckbach, hlavní stratég VW.