Odtajněné patenty Tesly konkurenci nezajímají

Tesla Model S

Tesla Model S Zdroj: CC BY-ND 2.0: Steve Jurvetson

Výrobce elektromobilů Tesla Motors před několika týdny odhalil všechny své patenty. Firma si od toho slibovala urychlení vývoje elektrických automobilů. Konkurence se ale o patenty v podstatě nezajímá.

Musk v polovině června prohlásil, že Tesla Motors nebude podnikat právní kroky proti nikomu, kdo „v dobré víře“ využije její technologie. „Věříme, že Tesla, ostatní výrobci elektrických automobilů a celý svět budou mít prospěch ze společného rychlého vývoje technologické platformy,“ poznamenal šéf kalifornské automobilky.

Jaká je realita po několika týdnech? Žádná velká sláva to není. Z velkých automobilek neprojevil zájem v podstatě nikdo. Zástupci General Motors uvedli, že spíš než o technologie mají zájem o obchodní model Tesly. Ford, Chrysler a Toyota - další významné automobilky - se k velkorysému kroku kalifornského výrobce vůbec nevyjádřily. Japonská Honda, jeden z předních výrobců elektromobilů (nabízí například model Fit EV) prohlásila, že už lídrem v této oblasti dávno je a nabídnuté patenty Tesly tak ignoruje.

Možný zájem prý projevily značky BMW a Nissan. Jak tvrdí autoblog.com, zástupci obou značek sice v polovině června jednali s Elon Muskem, co přesně bylo tématem schůzky, není však jasné.

Světlou výjimkou je tak pouze indický koncern Mahindra & Mahindra, který jako jediný prohlásil, že „patenty prozkoumá“. Prozatím je však příliš brzy na to říci, jaké výhody mohou přinést, dodala automobilka.

Využitelnost patentů

Řada médií v této souvislosti řeší, zda „odtajněné“ patenty mají vůbec smysl. Podle webu Motley Fool samotné patenty stejně nikomu nepomohou, protože „pouze Tesla ví, jak je efektivně montovat dohromady“.

„Žádná velká automobilka není tak hloupá, aby využila patenty Tesly jen na základě obecných slov na blogu jednoho manažera, který navíc za pár let ani v Tesle nemusí být,“ relativizuje otázku patentů web. Naráží při tom na nedávnou informaci, že by Elon Musk mohl výrobce elektromobilů v budoucnu úplně opustit.

Je za tím jen snaha prorazit?

Velkorysá nabídka Tesly konkurentům tak může úzce souviset s potížemi firmy, která se stále nedokázala plně prosadit na automobilovém trhu. Jak například upozorňuje analytik John-Paul Rooney z Withers & Rogers, krok výrobce elektromobilů má daleko k altruismu. Tesla spíš chce přilákat další investice do vývoje tohoto specifického odvětví automobilového průmyslu.

Kalifornská společnost se totiž poslední dobou potýká nejen se stagnujícími prodeji, ale i dluhy a nedůvěrou trhu v ambiciózní plány. Letos na jaře ohlásila, že postaví gigantickou továrnu na akumulátory. Investice mají dosáhnout až pěti miliard dolarů a díky úsporám z rozsahu skokově zlevnit elektromobily.

Muskovu nadšení a rozmachu ale ne všichni věří. Firemní dluhopisy společnosti Tesla Motors, která v prvním čtvrtletí letošního roku vykázala ztrátu 49,8 milionu dolarů, koncem května ratingová agentura Standard & Poor’s ohodnotila úpadkovou známkou B–.