Praga chystá návrat na silnice. Její supersport výkonem překoná Ferrari

O připravovaném supersportu značky Praga zatím informace jen probleskují. Takto ale vypadá jeho silueta.

O připravovaném supersportu značky Praga zatím informace jen probleskují. Takto ale vypadá jeho silueta. Zdroj: ctk

Na českých silnicích by se mohl po 68 letech objevit nový osobní automobil legendární značky Praga, která získala v polovině března pro chystaný supersportovní automobil povolení k silničnímu provozu. Osobní silniční auto vychází ze závodních prototypů, kterými se Praga v posledních letech intenzivně zabývá.

Jediným zveřejněným detailem chystaného vozu je poměr výkonu a hmotnosti 550 koní na tunu. To je více, než u Ferrari Enzo a srovnatelný údaj s Bugatti Veyron. „První oficiální fotografie budou k dispozici koncem dubna a oficiální představení plánujeme v horizontu tří až pěti měsíců,“ řekl zástupce Pragy Tadeáš Marek.

Praga Cars vznikla přejmenováním slovenského výrobce Race4Slovakia, do kterého vstoupil tuzemský vývozce zbraní Praga-Export. Společnost se zabývá výrobou závodních i hobby motokár a sportovních aut pro okruhové závody. Praga-Export vlastní polovinu firmy Praga Cars, druhou polovinu podle databáze Prodata ovládá společnost KFW Biometric Technologies Limited registrovaná na Kypru.

Tradice od roku 1907

Praga vznikla v roce 1907 a proslula produkcí osobních vozů mezi dvěma světovými válkami, kdy byla největším tuzemským výrobcem automobilů. Zprvu továrna vyráběla vozy podle zahraničního vzoru, například v licenci francouzské firmy Renault. V prosinci 1909 se poprvé objevilo jméno Praga a čeští konstruktéři začali pracovat na prvních vlastních automobilech.

Například v roce 1930 Praga vyrobila stejně aut, jako všichni ostatní výrobci v Československu dohromady. Po konci druhé světové války dostala Praga za úkol produkci nákladních automobilů. Po typech RN, RND a ND přišel odolný vojenský automobil Praga V3S.

Ten se ale od půlky 60. let vyráběl v letňanské Avii a ve Vysočanech, kde sídlila Praga, zůstala výroba převodovek. Ta už je ale nyní minulostí, stejně jako pokusy o oživení značky výrobou univerzálního automobilu UV80 nebo terénních motocyklů.