Prazdroj zdraží lahve a plechovky, ceny čepovaných piv nezmění

Pilsner Urquell (ilustrační foto)

Pilsner Urquell (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-ND 2.0: Aleksander Razumny Nordgarden via Flickr

Česká pivovarnická jednička Plzeňský Prazdroj zdraží od začátku září vybraná lahvová a plechovková piva v průměru o 0,8 procenta. Ceny sudových a tankových piv všech typů zůstanou stejné.

„K úpravě cen malé části balení jsme přistoupili po důkladném zvážení. Vždy hledáme způsob, jak efektivně řídit naše podnikání a současně zajistit, aby český národní nápoj zůstal pro pivaře cenově dostupný,“ uvedla podniku pivovaru Kateřina Krásová.

Krok pivovaru kopíruje loňskou úpravu cen, kdy Plzeňský Prazdroj avizoval záměr přitáhnout Čechy zpět do restaurací, hospod a barů, a podpořit tak sektor pohostinství.

„Změny v ceníku reflektují vývoj inflace za uplynulé období. Dotknou se 16 ze 116 různých balení výrobků společnosti,“ vysvětlila Krásová. Konkrétní zdražení lahvových a plechovkových piv Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast a Velkopopovický Kozel firma neuvedla. Vliv podle ní mají i obchodníci, ceny v jednotlivých prodejnách se tak mohou lišit.

Prazdroj zdražoval naposledy loni v listopadu, a to v průměru o 0,7 procenta, také piva v lahvích a plechovkách. V předchozích letech zpravidla poté, co zdražil lídr trhu, zvýšili ceny i jeho největší konkurenti. Loni už to tak nebylo. Listopadový krok Prazdroje následovaly pouze některé menší pivovary.

Budvar určuje ceny nezávisle

Ani tentokrát nechtějí ostatní pivovary cenový krok plzeňského Prazdroje konkrétně komentovat. Mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec se odmítl vyjádřit, zda i českobudějovický pivovar hodlá letos zdražit některé druhy piva. „Máme nezávislou cenovou politiku,“ řekl ČTK. Poznamenal, že o případném zdražení cen by se nejdříve dozvěděli odběratelé a ne média.

V podstatě stejnými slovy reagovala i mluvčí pivovaru Heineken Kateřina Beute. „K 1. září zdražovat určitě nebudeme,“ prohlásila Lída Šimáčková, mluvčí Pivovaru Zubr z pivovarnické skupiny středomoravských pivovarů.

Točené pivo klesá čtyři roky
Pokles prodeje čepovaného piva hlásí české pivovary čtyři roky. V restauracích nyní prodají podle pivovarských svazů přes 43 procent piva, ještě v roce 2010 to bylo přes 50 procent.
České pivovary loni prodaly na domácím trhu 15,8 milionu hektolitrů piva, o 1,1 procenta méně. Jedinou kategorií, jejíž spotřeba v Česku oproti roku 2012 vzrostla o dvě procenta, byly ležáky.
Naopak klesla spotřeba výčepního piva, nealkoholického piva, speciálů a zejména pivních mixů, kterých se prodalo o 40 procent méně. Lidé nadále pili méně piva v restauracích, jejichž podíl na celkovém prodeji klesl na historické minimum. Spotřeba na hlavu mírně klesla ze 146 na 144 litrů.
V prvním letošním čtvrtletí se díky teplotně nadprůměrnému začátku roku prodalo v ČR o 35 tisíc hektolitrů více piva než ve stejném období roku 2013. O úspěšnosti roku ale rozhodne léto, hlavně prázdniny. Za polovinu července hlásí pivovary až dvojnásobně vyšší prodej oproti zimě.