Říkali mu prase. Výroba skútru ČZ 501 začala ve Strakonicích před 60 lety

Skútr ČZ 501

Skútr ČZ 501 Zdroj: Profimedia.cz

Skútr ČZ 501
Skútr ČZ 501
Elektrický skútr Čezeta 506
Nová Čezeta
Elektrický skútr Čezeta 506
6 Fotogalerie
Radek Pecák

Sedm let po začátku vývoje nového typu skútru se v roce 1957 v podniku ČZ Strakonice začal vyrábět dnes již legendární typ ČZ 501, který záhy získal přezdívku "prase".

Jedním z nejslavnějších výrobků značky ČZ Strakonice je nepochybně skútr ČZ 501. Spíše než s tímto typovým označením ho ale veřejnost zná pod přezdívkou "prase". Tu získal kvůli svému neotřelému originálnímu designu. Přední část s kruhovým světlometem, pod níž je uschováno malé dvanáctipalcové kolo, skutečně připomíná rypák vepře domácího. 

Autorem návrhu vozidla byl v tehdejší době velmi známý konstruktér Jaroslav František Koch, který již před druhou světovou válkou působil v letecké továrně Avia, navrhoval motocykly značky Praga, a rovněž spolupracoval právě s Českou zbrojovkou ve Strakonicích.

Kompletní galerie na AutoRevue.cz

Myšlenkou takového stroje se Koch zabýval již od počátku 40. let. Podle jeho návrhu dokonce ČZ v roce 1947 sestrojila dva prototypy a vystavovala je ve stejném roce během pražského autosalonu. Zájem o ně byl, zahájení sériové výroby však překazil poválečný nedostatek plechů.

Od počátku 50. let začal nový vývoj žádaného vozidla. Do projektu se zapojilo několik konstruktérů, a nakonec se vybíralo ze čtyř návrhů. Nakonec bylo rozhodnuto, že veřejnosti se nabídne návrh J.F. Kocha. V roce 1956 vznikl prototyp a  o rok později již bylo smontována prvních 300 kusů.

Celý článek čtěte na AutoRevue.cz