Roman připustil vazby na firmy kolem Škody Plzeň, ČEZ prošetří zakázky

Martin Roman

Martin Roman Zdroj: E15 Anna Vackova

Bývalý generální ředitel ČEZ Martin Roman připustil své angažmá ve firmách napojených na skupinu Appian Machinery (Netherlands) B.V., která byla v roce 2006 zapsána do rejstříku jako oficiální majitel plzeňské Škody. Píšou to dnešní Hospodářské noviny (HN). Roman měl vztah k firmám Artwick Investments z Britských Panenských ostrovů a The California Trust z Kajmanských ostrovů, které byly podle dokumentů zveřejných deníkem Dnes podílníky Appianu. ČEZ zakázky spojené se Škodou prošetří.

„Během působení ve Škodě jsem měl vazby na společnosti, které jmenujete. Opustil jsem je však před nástupem do ČEZ. Tyto firmy však neměly žádný vlastnický ani ovládající vztah ke Škodě,“ uvedl v e-mailovém rozhovoru pro HN Roman.

Roman před příchodem do ČEZ vedl Škodu a jako manažer najatý státem ji připravoval k privatizaci. Poté ji zprostředkovaně ovládly firmy, ke kterým Roman pro HN přiznal vazby. Z dokumentů zveřejněných deníkem Dnes navíc vyplývá, že Romanovo angažmá v nich trvalo i po jeho příchodu do ČEZ. To by pravděpodobně znamenalo silný střet zájmů, protože ČEZ dělal se Škodou mnohamiliardové obchody.

Roman ale tvrdí, že vazby se zmiňovanými firmami přerušil ihned po svém příchodu do ČEZ. Argumentuje i dopisy, v nichž právníci zastupující skupinu Appian stvrzují, že ani akcionáři, ani beneficienti Artwicku nikdy v mateřské firmě Škody nedrželi vlastnický podíl. Roman sám navíc podle nich nikdy Škodu přímo vlastnicky nekontroloval.

Roman by se však dopustil sporného jednání i v případě, že by Artwick opustil ještě před prodejem Škody Appianu. „Pokud by najatý manažer měl v době privatizace vazbu na společnost, která jím spravovanou firmu privatizovala, mohlo by se jednat o střet zájmů. Takovou vazbu měl minimálně oznámit majiteli, tedy státu. Další posouzení by záleželo i na tom, jestli privatizace proběhla standardně, nedošlo ke zvýhodnění kupujícího, nestandardním podmínkám nebo výši ceny,“ sdělil HN právník Bohumil Havel, autor připravovaného zákona o obchodních korporacích.

Vztah Romana ke Škodě nyní začíná šetřit protikorupční policie. Současný šéf ČEZ Daniel Beneš má na pokyn ministra financí prověřit smlouvy ČEZ se Škodou.

„Vítáme tuto žádost, protože spekulace o vztahu ČEZ a Škody Power vrhají stín na po několik desetiletí trvající spolupráci těchto firem, kdy všechny elektrárny ČEZ jsou historicky vybaveny zařízeními plzeňské Škodovky,“ uvedl dnes mlučí ČEZ Ladislav Kříž. „Provedeme hloubkové šetření všech zakázek z celé Skupiny ČEZ,“ dodal.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.