Rošáda ve vedení Volkswagenu: Diess přežil, šéf Škody Auto Schäfer převezme vedení VW

Vrcholový management automobilového koncernu Volkswagen prošel na zasedání dozorčí rady radikální proměnou. Šéf skupiny Herbert Diess sice obhájil svůj post, přijde ale o část pravomocí. Čínské aktivity koncernu převezme dosavadní šéf značky Volkswagen Ralf Brandstätter a na jeho místo se posune nynější předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer. Tiskovou konferenci po jednání dozorčí rady Vokswagenu si můžete pustit ze záznamu.

„Je to čerstvá věc, uvidíme, co to přinese,“ reagoval na odchod Schäfera z domácí automobilky člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Na otázku, zda by on mohl být nástupcem Schäfera, nechtěl prozatím odpovědět.

Schäfer by měl ze Škody odejít v červenci příštího roku. Jak řekl pro ČTK předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík, jako jeho nástupce by do vedení firmy nepustil nikoho, kdo půjde proti zájmům Škody Auto a bude slabým šéfem.

Hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská předpokládá, že odchod šéfa Škody Auto na vyšší post v rámci koncernu není pro tuzemskou automobilku nutně špatnou zprávou. „Úspěch Škody Auto umožňuje jejím manažerům odchod do centrály do Wolfsburgu. To může být pro Česko výhoda. Mohou se stát jakýmisi patrony Česka v Německu a vyjednat pro Česko výhody,“ míní.

Vyšší investice do elektromobility

Předseda dozorčí rady koncernu Hans Dieter Pötsch mimo jiné potvrdil, že Volkswagen bude více investovat do elektromobility. Podíl této oblasti na celkových investicích vzroste z 50 procent na 56 procent. Do roku 2026 Volkswagen investuje zhruba 159 miliard eur.

Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla změny a znatelná nervozita ve Volkswagenu demonstrují sílu tlaku, pod kterým se ocitá celý automobilový průmysl. „U koncernu VW je to akorát víc vidět než jinde, obdobný proces ale probíhá ve všech dodavatelských firmách – přechod na zelenou dohodu a uhlíkově neutrální výrobu. Není jisté, že budou zajištěna pracovní místa ve stejném množství jako dosud,“ uvedl Petzl. Zatímco některé závody budou muset omezit počet zaměstnanců, jinde zase nová pracovní místa vzniknou.

Šéfka podnikové rady koncernu Volkswagen Daniella Cavallo během tiskové konference prohlásila, že změny v koncernu se zaměstnanců nevyhnutelně dotknou. Mělo by ale podle ní jít především o to, že některé profese do budoucna zaniknou, naopak ale bude třeba zaměstnanců s novými kvalifikacemi.

Právě kvůli těmto otázkám přitom šéfovi koncernu Volkswagen hrozilo dlouhé týdny odvolání. Diess totiž otevřeně promluvil o tom, že VW Group musí šetřit, a to mimo jiné prostřednictvím rozsáhlého propouštění. Nyní však po dlouhých vyjednáváních zavládla shoda mezi odbory, spolkovou zemí Dolní Sasko, která v koncernu drží významný podíl, i hlavními akcionářskými rodinami Porscheů a Piëchů. Diess může zůstat.

Klíčové budou německé závody

Podle Pötsche bylo nešťastné, že debata o budoucnosti Diesse a směřování koncernu probíhala veřejně, což mohlo znejistit investory. „Za to bych se chtěl kapitálovým trhům omluvit,“ prohlásil šéf dozorčí rady. Podle Diesse Volkswagen prochází největšími změnami ve své historii.

Diess oznámil, že poroste význam výrobního závodu koncernu v Hannoveru, kam se soustředí výroba několika elektrických modelů. Výroba elektromobilů posílí i v centrále ve Wolfsburgu, kde se bude od roku 2024 vyrábět  Volkswagen ID.3. Obě města leží ve spolkové zemi Dolní Sasko, která má v koncernu podíl. Více elektromobilů se bude vyrábět také v Lipsku. Diess také zdůraznil význam probíhající výstavby továrny na baterie v Salzgitteru.

Šéf koncernu zároveň zmínil roli závodů v Bruselu a na Pyrenejském poloostrově při transformaci skupiny primárně na výrobce elektromobilů. O českých závodech koncernu v této souvislosti nehovořil.

Právě v tom by mohl podle Horské pomoci manažer přicházející do Wolfsburgu ze Škody Auto, pokud bude lobbovat za přesun alespoň části výroby baterií či elektromobilů v koncernu do Česka. „ČR bude muset bojovat o tento typ výroby, který bude mít evidentně navrch. Manažeři, kteří prošli Škodou Auto a zamířili do Německa, mohou lépe docenit možnosti a potenciál Škody Auto a nepohlížet na Česko skrz prsty. Může to přispět k získání progresivní výroby,“ řekla.

Nenaplněné čínské ambice

Dosavadní šéf čínských aktivit koncernu Stephan Wöllenstein má být podle dřívějších informací magazínu Automobilwoche jmenován do nové, dosud nespecifikované funkce. Zástupci koncernu k tomu bližší informace neuvedli. 

Čínský trh je pro Volkswagen mimořádně významný, míří tam zhruba čtyřicet procent odbytu. Ambice koncernu však byly mnohem vyšší a například elektromobilům Volkswagen ID se na největším automobilovém trhu nedaří, ať už kvůli konkurenci ze strany Tesly, nebo místních automobilek.