Ve Škodě Auto začíná boj o pracovní místa. Podle odborů může skončit až 10 tisíc zaměstnanců
Škodě Auto hrozí kvůli změnám ve výrobě způsobených přechodem na elektromobilitu v dlouhodobém horizontu hromadné rušení míst. „Existuje riziko poklesu vytíženosti a zaměstnanosti. V případě přijetí normy EU7 „hard“ se zvyšuje riziko ztráty až 10 tisíc pracovních míst,“ varují odbory ve svém týdeníku Škodovácký odborář.
Přijetí zmíněné emisní normy by pro Škodu Auto v praxi znamenalo, že bude muset s velkou pravděpodobností přestat vyrábět motory 1.0 TSI, k tomu by v případě schválení přísné regulace došlo nejspíš po roce 2026. S tím, jak Evropská komise tlačí na snižování emisí CO2 u nových aut, se bude v závodech evropských automobilek snižovat podíl vyráběných vozů s konvenčním pohonem. Podle odborů mohou do roku 2030 tvořit až 70 procent vyráběných vozů právě elektromobily.
Škoda Auto tak proto musí řešit například to, co bude v budoucnu vyrábět ve svém závodě ve Vrchlabí. Tato továrna je dnes určena k výrobě převodovek. Ty však nemají u elektromobilů využití. Budoucnost závodu a zaměstnanců ve Vrchlabí tak do velké míry stojí na tom, zda se automobilce podaří rozšířit výrobu o další produkt, který není přechodem na elektromobilitu ohrožen.
Škoda Auto má už dnes několik plánů, jak co nejdéle udržet co nejvyšší zaměstnanost. „Naše představenstvo a za Odbory Kovo předseda Jaroslav Povšík jsme společně bojovali, abychom získali do výroby motor 1,5 TSI. A mohu již konstatovat, že nám byl tento motor přiklepnut. Naším cílem je tedy přejít na tyto agregáty, což je technicky proveditelné a nebude to ani nijak dramaticky nákladné. O několik let si tím prodlužujeme danou zaměstnanost v oblasti spalovacích motorů,“ uvedl pro Škodovácký odborář Michael Oeljeklaus, člen představenstva za oblast výroby a logistiky.
"Společně s naším sociálním partnerem Odbory Kovo a našimi dodavateli pracujeme s maximálním nasazením na tom, abychom současné obtíže zvládli co nejlépe. Naší nejvyšší prioritou je a zůstane dlouhodobé zajištění pracovních míst našich zaměstnanců," uvedla pro E15 mluvčí Škody Auto Martina Špittová.
Škoda Auto, která v Česku zaměstnává okolo 35 tisíc lidí, již letos částečně snižovala počty zaměstnanců. Činila tak ale přirozenou fluktuací. Například odchodem lidí do důchodu.
Budoucnost mladoboleslavské automobilky i mateřské skupiny bude dnes řešit dozorčí rada koncernu Volkswagen. Bude jednat například o personálních změnách, v rámci kterých by mohl ve vedení Škody skončit předseda představenstva Thomas Schäfer.. Kromě personálních otázek má dozorčí rada koncernu mimo jiné rozhodovat i o nasměřování masivních investic.
Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. Automobilka má za sebou kvůli nedostatku polovodičových čipů jeden z nejtěžších roků v dosavadní historii. Letos kvůli nedostatku součástek nezvládne vyrobit zhruba 20 tisíc nových aut.