Ve Škodě Auto začíná boj o pracovní místa. Podle odborů může skončit až 10 tisíc zaměstnanců

Škoda Auto Vrchlabí

Škoda Auto Vrchlabí Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Výroba Škody Enyaq
Škoda Auto Mladá Boleslav
Škoda Auto Mladá Boleslav
Škoda Auto Mladá Boleslav
Škoda Auto Mladá Boleslav
52
Fotogalerie

Škodě Auto hrozí kvůli změnám ve výrobě způsobených přechodem na elektromobilitu v dlouhodobém horizontu hromadné rušení míst. „Existuje riziko poklesu vytíženosti a zaměstnanosti. V případě přijetí normy EU7 „hard“ se zvyšuje riziko ztráty až 10 tisíc pracovních míst,“ varují odbory ve svém týdeníku Škodovácký odborář.

Přijetí zmíněné emisní normy by pro Škodu Auto v praxi znamenalo, že bude muset s velkou pravděpodobností přestat vyrábět motory 1.0 TSI, k tomu by v případě schválení přísné regulace došlo nejspíš po roce 2026. S tím, jak Evropská komise tlačí na snižování emisí CO2 u nových aut, se bude v závodech evropských automobilek snižovat podíl vyráběných vozů s konvenčním pohonem. Podle odborů mohou do roku 2030 tvořit až 70 procent vyráběných vozů právě elektromobily. 

Škoda Auto tak proto musí řešit například to, co bude v budoucnu vyrábět ve svém závodě ve Vrchlabí. Tato továrna je dnes určena k výrobě převodovek. Ty však nemají u elektromobilů využití. Budoucnost závodu a zaměstnanců ve Vrchlabí tak do velké míry stojí na tom, zda se automobilce podaří rozšířit výrobu o další produkt, který není přechodem na elektromobilitu ohrožen.

Škoda Auto má už dnes několik plánů, jak co nejdéle udržet co nejvyšší zaměstnanost. „Naše představenstvo a za Odbory Kovo předseda Jaroslav Povšík jsme společně bojovali, abychom získali do výroby motor 1,5 TSI. A mohu již konstatovat, že nám byl tento motor přiklepnut. Naším cílem je tedy přejít na tyto agregáty, což je technicky proveditelné a nebude to ani nijak dramaticky nákladné. O několik let si tím prodlužujeme danou zaměstnanost v oblasti spalovacích motorů,“ uvedl pro Škodovácký odborář Michael Oeljeklaus, člen představenstva za oblast výroby a logistiky.

"Společně s naším sociálním partnerem Odbory Kovo a našimi dodavateli pracujeme s maximálním nasazením na tom, abychom současné obtíže zvládli co nejlépe. Naší nejvyšší prioritou je a zůstane dlouhodobé zajištění pracovních míst našich zaměstnanců," uvedla pro E15 mluvčí Škody Auto Martina Špittová. 

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

Škoda Auto, která v Česku zaměstnává okolo 35 tisíc lidí, již letos částečně snižovala počty zaměstnanců. Činila tak ale přirozenou fluktuací. Například odchodem lidí do důchodu.

Budoucnost mladoboleslavské automobilky i mateřské skupiny bude dnes řešit dozorčí rada koncernu Volkswagen. Bude jednat například o personálních změnách, v rámci kterých by mohl ve vedení Škody skončit předseda představenstva Thomas Schäfer.. Kromě personálních otázek má dozorčí rada koncernu mimo jiné rozhodovat i o nasměřování masivních investic.

Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. Automobilka má za sebou kvůli nedostatku polovodičových čipů jeden z nejtěžších roků v dosavadní historii. Letos kvůli nedostatku součástek nezvládne vyrobit zhruba 20 tisíc nových aut.