Rumunská Dacia: dříve vysmívaná, dnes triumfující značka

Ještě nedávno podceňovaná rumunská Dacia letos udivuje. Ztratila stigma „levné“ značky, o koupi vozu Dacia se dnes hovoří jinak – jako o „chytrém“ rozhodnutí. Mnozí motoristé už na auta nekoukají jako na něco, co ukazuje jejich postavení, sociální status, jak tomu bylo v minulosti.

Místo toho chtějí vůz s určitou úrovní bezpečnosti, spolehlivosti a komfortem. Proto volí stále častěji (i v západní Evropě) Dacii, jejíž ceny na českém trhu začínají na 159 900 korunách za model Logan a 164 900 korunách za model Sandero ve výbavě Acces.

Dacia představuje pro Renault, kterému patří, pravé požehnání. Pomáhá mu totiž vyhnout se nejhorší cenové válce, která nyní zuří na automobilovém trhu. Jejím průvodním jevem je to, že výrobci nabízejí stále větší slevy, aby porazili svoje soupeře. Jenže tomu se Renault může elegantně vyhnout, může udržovat vyšší ceny u vozů nesoucích jeho značku, protože nejlevnější segment okupuje Dacia. A to doslova. Nemá konkurenta.

Unáhlený konec Daewoo

Podobné terno jako Renault s Dacií mohl v Evropě udělat americký koncern General Motors se značkou Daewoo. Jenže on se jí před osmi lety zbavil. Ztratil s ní trpělivost, protože mu nepřinášela výsledky.

V ten čas korejské Daewoo prodávalo nepříliš technicky zdařilé, nehezké, ale velmi levné vozy ve střední a východní Evropě. Poptávka po nich však nebyla velká. Ještě pro ně nenazrála doba.

Šokující „Chevy“

Namísto vozů Daewoo začal General Motors v Evropě nabízet automobily značky Chevrolet. A připravil Evropanům šok. Ti totiž znali od „Chevy“ pouze model Corvette, široce rozkročený sporťák. Chevrolet jim ale vedle tohoto ikonického představitele amerických „muscle cars“ začal nabízet miniaturu Matiz nebo neatraktivní Lanos.

Postupně sice Chevrolet vozy pro Evropany (vyráběné v Jižní Koreji) vylepšil, dosáhly stejného standardu jako auta jiných masových značek, například Fordu, Citroënu, Peugeotu, Renaultu, ale problémem se ukázala cena. Tu totiž Chevrolet nastavil na stejnou úroveň jako u zmiňovaných, na evropském trhu etablovaných značek. A to nefungovalo.

General Motors proto před několika dny rozhodl, že Chevrolet se z Evropy do roku 2015 zcela stáhne. Americký koncern tak propásl příležitost učinit z vozů jedné své značky stejnou „dojnou krávu“, jakou učinil Renault z Dacie.

Dacia bez moderny

Podle vyhlášení představitelů Renaultu se u Dacie nepočítá ani v budoucnu s využitím nejmodernějších technologií. Inovace podle nich nejsou součástí DNA značky, nepočítá se například s výrobou elektromobilu.

Do vozidel Dacia se tak dnes dostanou pouze technologie, po kterých je silná poptávka ze strany zákazníků. Například navigace nebo zadní kamery jsou nabízeny hlavně v zemích západní Evropy, protože je zde zákazníci oceňují.