Škoda Auto nemá pro lidi práci. Chystá velké stěhování personálu

Takhle se vyrábí nové škodovky.

Takhle se vyrábí nové škodovky. Zdroj: Škoda Auto

Výroba aut v závodě Škody Auto
Výroba motorů v závodě Škody Auto
Montážní linka Škody Octavia
Závod automobilky Škoda Auto ve Vrchlabí na Trutnovsku přešel na obnovitelné zdroje energie a ke konci roku 2020 se stal uhlíkově neutrální
Zrod auta v továrně v Mladé Boleslavi.
8
Fotogalerie

Krize výroby ve Škodě Auto si vybírá personální daň. Automobilka od 18. října až do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví produkci ve všech třech svých českých závodech. To podle aktuálních informací odborů vyvolá velké stěhování zaměstnanců ve firmě. Pro řadu z nich by jinak firma neměla využití. V listopadu proto začne ve větší míře přesouvat lidi na jiné pozice. Vytvoří také takzvaná převisová centra, kam zařadí pracovníky, pro které nemá práci. Někteří lidé se podle odborů dokonce přemístí do jiných závodů. Zaměstnanci se obávají propouštění.

„V motoristickém žargonu se tomu říká asi takto: Zpátečku dávat nebudeme, ale přeřadíme na nižší rychlost, která je ovšem plná síly,“ píší odbory ve firemním týdeníku Škodovácký odborář.

V tomto týdnu se v závodech v Mladé Boleslavi a v Kvasinách nevyráběla auta v pondělí a v úterý. Na montážích, ve svařovnách a v lakovnách v Mladé Boleslavi byla navíc zrušena i noční směna z úterý na středu. V příštím kalendářním týdnu se v českých závodech automobilky nebude podle odborů vyrábět až na výjimky prakticky celý týden. Společnost chce pozastavenou produkci v továrnách využít k firemní inventuře a také k dokončování desítek tisíc rozpracovaných aut, která v současné době stojí na odstavných parkovištích.

Omezování výroby až do konce roku se obávají zaměstnanci, kteří mají strach, že pro ně nebude mít firma práci. Škoda v tuzemsku zaměstnává přes 35 tisíc lidí a průměrná hrubá mzda ve firmě překračuje 50 tisíc korun měsíčně.

Podle odborů se ve firmě chystají od prvního listopadu velké personální změny. „Nepleťme si to, prosím, s propouštěním,“ zdůrazňuje však šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík. Ten byl hostem ranního podcastu deníku E15. „Nálada v závodech je dole,“ řekl.

Od 1. listopadu bude podle Povšíka připravena takzvaná redukovaná norma obsluhy. Firma chce maximálně využít přirozené fluktuace kmenových i agenturních pracovníků. Na uvolněná místa se tak například přesunou zaměstnaci, pro které automobilka v jejich původní pozici nemá práci.

„Případný převis kmenových zaměstnanců bude v nutných případech řešen přestupy mezi jednotlivými provozy, a to prioritně v rámci daného závodu, v případě potřeby i mezi jednotlivými závody Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí,“ uvádějí odbory.

Odboráři uvádějí, že v minulosti dokonce při převisu personálu převážely desítky autobusů zaměstnance z Vrchlabí do Mladé Boleslavi, z Vrchlabí do Kvasin a rovněž z Kvasin do Mladé Boleslavi. Zaměstnanci, pro které nebude v automobilce využití, budou zařazení na takzvaná převisová střediska, která budou vymýšlet, jakou práci jim přiřadit. Společnost mimo jiné omezí i přesčasy.

Problémy Škody Auto dopadají na řadu dodavatelských firem. Společnost Kasko ze Slavkova na Uherskohradišťsku, která vyrábí plastové díly především pro automobilový průmysl, například musela na dva týdny zastavit výrobu a některé zaměstnance nechávat doma za 60 procent mzdy. Samotná Škodovka také nechává část zaměstnanců na takzvaných překážkách doma a vyplácí jim 80 procent mzdy.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

Celková výroba tuzemských automobilek se letos bude pohybovat na úrovni loňských 1,15 milionu vozů, což je o pětinu méně než v roce 2019 a o 150 tisíc méně proti původnímu předpokladu z poloviny roku. Očekávaný nárůst smazalo ohlášené omezování výroby kvůli nedostatku čipů zejména ve Škodě Auto, která má na trhu dvoutřetinový podíl. Minulý týden to uvedli zástupci Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

Doplníme vyjádření Škody Auto