Škoda Electric letos prodá až 280 trolejbusů, podobně jako loni

Trolejbusy Škody Electric pro Bratislavu

Trolejbusy Škody Electric pro Bratislavu Zdroj: Skoda Electric

Škoda Electric letos prodá 270 až 280 trolejbusů, téměř stejně jako loni. Podnik přitom letos pracuje jen na dvě směny, zatímco loni, kdy vyrobil 298 vozů, vyráběl téměř deset měsíců na tři. Příští rok může být propad v objemu výroby, protože nové nákupy trolejbusů jsou často vázané na dotace, které se ještě naplno nerozjedou, řekl generální ředitel Jaromír Šilhánek.

V letošním čísle až 280 trolejbusů jsou vlastní vozidla i elektrovýzbroj, která se ve Škodovce do vozů montuje a zákazníkům je prodává někdo jiný, což je příklad zakázek pro Boloňu a Řím.

Příští rok může dopadnout hůře. „Značné kolísání výroby není neobvyklé, stejně jako v roce 2013, kdy jsme vyrobili 59 vozů,“ řekl ředitel. Tehdy za ně firma utržila 600 milionů korun, loni však už tržby přesáhly tři miliardy Kč. Objednávek na rok 2016 bude méně, a když se dostaneme nad 150, tak budeme rádi, řekl. Rok 2017 má prý být výrazně lepší.

K unikátním zakázkám patří Mexiko, kam firma letos dodává poprvé. „Jde o kompletní pohon 26 vozidel, montáž a oživování u místního výrobce autobusů Dina. Podle ředitele může být Mexiko zajímavé. Očekává velkou poptávku v Guadalajaře a Mexico City, kde jsou trolejbusy.

Další projekty v USA

Firma se prosazuje také v USA. V Bostonu svými díly kompletně modernizuje flotilu 32 vozů, které tam před 11 lety dodala. Podle Šilhánka budou v USA další trolejbusové projekty. „Bude dosluhovat velká škodovácká flotila v San Francisku, je tam Filadelfie, Dayton a podobně. Ale my tam celé vozy nedodáme a strategického partnera tam teď nemáme. Americký Neoplan, s nímž jsme dělali Boston, se dostal do finančních problémů a zkrachoval,“ uvedl.

Podnik letos plánuje tržby kolem 5,6 miliardy korun, z toho trolejbusy mají tvořit 3,1 miliardy korun, zhruba stejný podíl jako loni, kdy tržby činily rekordních 6,2 miliardy korun.

Projekty v Kazachstánu

Ve výrobě motorů budou dominovat velké projekty jako Kazachstán. Jde o 660 mechanických pohonů, tedy motor včetně převodovky a dvoukolí, pro GE Transport, což je zakázka za téměř jednu miliardu korun. „Letos vyrobíme 108 souprav pro 18 lokomotiv. Prototypy už byly v USA a Kazachstánu postavené, rozběhla se sériová výroba,“ uvedl Šilhánek. Jsou určený pro dieselelektrické lokomotivy pro minus 55 až plus 55 stupňů Celsia. V elektrických pohonech, třetím výrobním segmentu podniku, pokračují stabilní dodávky do tramvají a vlaků sesterské Škody Transportation.