Aktualizováno: Škoda jde proti proudu. Zatímco Volkswagen loni klesal, jeho dcera posilovala

Výroba Škody Superb v Bratislavě

Výroba Škody Superb v Bratislavě Zdroj: profimedia.cz

ČTK , bru

Celosvětový odbyt domácí automobilky Škoda Auto loni vystoupal skoro o sedm procent na necelých 927 tisíc vozů. Naopak mateřský koncern Volkswagen potvrdil, že se mu loni jako celku nedařilo. Odbyt celé skupiny šel dolů o 2,3 procenta na devět milionů vozů. Mohla za to hlavně slabá poptávka v Číně.

„V segmentu plně elektrických vozidel je skupina s velkým náskokem lídrem evropského trhu,“ uvedl koncernový šéf Oliver Blume. Koncern vloni zvýšil odbyt na americkém kontinentu. V Evropě však jeho odbyt stagnoval a v Číně se propadl o téměř deset procent.

Odbyt plně elektrických automobilů z koncernu Volkswagen na evropském trhu se vloni nicméně snížil o 5,2 procenta na 447 900 vozů. Na globálním trhu pak jejich odbyt klesl o 3,4 procenta na 744 800 vozů. Celosvětový odbyt plně elektrických automobilů značky Škoda se vloni snížil o 2,6 procenta na 79 600 vozů. Ve čtvrtém čtvrtletí se ale situace začala obracet a ve srovnání se stejným obdobím roku 2023 odbyt koncernových elektromobilů vystoupal o skoro 18 procent. 

Nejprodávanější elektromobily koncernu Volkswagen za rok 2024

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.3 Life Pro S
Audi Q4 35 e-tron
Škoda Enyaq RS IV
Cupra Born VZ
8 Fotogalerie

Koncern již minulý týden oznámil, že globální odbyt jeho vlajkové značky VW se v loňském roce bez zahrnutí užitkových vozidel snížil o 1,4 procenta na zhruba 4,8 milionu vozů. Odbyt luxusní značky Audi klesl o téměř 12 procent na 1,67 milionu vozů, zatímco odbyt španělských značek Seat a Cupra vzrostl o 7,5 procenta na více než 558 tisíc vozů.

Příprava úspor pokračuje

Volkswagen nyní v Německu pracuje na úsporných opatřeních, která jsou podle vedení nutná kvůli rostoucí konkurenci a klesající poptávce. Firma začátkem září varovala, že by mohla poprvé ve své historii přikročit k uzavírání závodů v Německu. Minulý měsíc se sice dohodla s odboráři, že žádné německé továrny zavírat nebude, přesto hodlá v příštích šesti letech v Německu zrušit přes 35 tisíc pracovních míst.

Škoda Auto koncem listopadu uvedla, že nyní navzdory složité situaci v automobilovém průmyslu neplánuje propouštění kmenového personálu. Škoda Auto zaměstnává zhruba 37 tisíc lidí a v České republice provozuje tři výrobní závody. Má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství.

Skupina Volkswagen zahrnuje vedle Škody řadu dalších značek. Kromě vlajkové značky VW jsou to například Audi, Porsche, Seat, Bentley či Lamborghini.