Škodovky táhnou Evropou. Automobilka zažila rekordní čtvrtletí

Autosalon Škoda

Autosalon Škoda Zdroj: E15

Škoda Auto v průběhu prvních tří měsíců letošního roku prodala přes 247 tisíc vozů, meziročně o dvanáct procent více. Podle vedení automobilky se jedná o nejlepší výsledek za první čtvrtletí. Do kategorie "nej" se pak zařadily i březnové prodeje, kdy firma prodala přes 96 tisíc aut, meziročně o více než 14 procent více. Firmě se poprvé v historii podařilo dodat západoevropským zákazníkům za první čtvrtletí více než sto tisíc vozů.

Za celý loňský rok přitom mladoboleslavská automobilka dodala zákazníkům téměř 921 tisíc vozů, což představovalo meziroční pokles o dvě procenta.

„Zejména nová Octavia je v každém ohledu trefou do černého. Vysoké tempo udržíme i v roce 2014,“ uvedl člen představenstva Škody Auto Werner Eichhorn. Nová Octavia, která je klíčovým modelem automobilky, si v březnu v západní Evropě polepšila o 49 procent, ve střední Evropě zhruba o 47 procent.

V Evropě na vzestupu

V západní Evropě Škoda Auto v březnu zvýšila počet dodávek zákazníkům o 18,7 procenta na 45,5 tisíce vozů a od ledna do března o 15,6 procenta na 104,4 tisíce aut. Tím se firmě poprvé podařilo dodat západoevropským zákazníkům za první čtvrtletí více než sto tisíc vozů. V Německu, na svém druhém největším trhu, automobilka v březnu posílila o 10,8 procenta na 14,5 tisíce prodaných vozů. Podíl značky na tamním trhu stoupl ke konci března na 4,9 procenta.

Ve střední Evropě v prvním čtvrtletí činil nárůst 30,2 procenta, což odpovídá 37 400 vozům. Tržní podíl v prvním čtvrtletí vzrostl na 19,2 procenta z 18 procent v loňském prvním čtvrtletí. Každý pátý nově zakoupený vůz ve střední Evropě je tedy vůz značky Škoda. Na domácím českém trhu si značka v březnu polepšila o 20,7 procenta na 5600 dodaných vozů.

Za celé čtvrtletí automobilka dodala do východní Evropy na 26,5 tisíce vozů, meziročně o 5,3 procenta více. Na třetím největším trhu značky, v Rusku, dosáhla Škoda v březnu nárůstu o 1,2 procenta na 7800 aut a za celé čtvrtletí posílila o 1,5 procenta na téměř 19 tisíc dodaných vozů.

Daří se i v Číně

V Číně, která je největším trhem automobilky, dodala v březnu Škoda zákazníkům 20 300 vozů, meziročně o 10,1 procenta více. V prvním čtvrtletí vzrostly prodeje značky v Číně o 7,5 procenta na 62 000 aut.

V červnu má na trh poprvé vstoupit nová Octavia ve verzi G-TEC poháněná zemním plynem. V srpnu začne prodej nové generace Octavie Scout. Kromě toho přibudou v nabídce tři nové, sportovně laděné akční verze Monte Carlo modelů Yeti, Rapid Spaceback a Citigo. V Číně bude ještě v tomto pololetí na trh uvedena nová Octavia a Rapid Spaceback. V dubnu bude Rapid uveden také na ruském trhu. Předzvěstí designu budoucích modelů značky je designová studie kupé Škoda VisionC, představená na autosalonu v Ženevě.

Škoda Auto
Škoda Auto má tři výrobní závody v Česku, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii většinou prostřednictvím koncernových partnerství, na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává na celém světě téměř 26 tisíc lidí a je aktivní na více než stovce trzích. Loni firmě klesl zisk po zdanění o 22,9 procenta na 11,8 miliardy korun. Tržby stouply o 2,2 procenta na 268,5 miliardy korun. Za poklesem zisku stojí vysoké investice do náběhu nových modelů i pokles odbytu na některých trzích. Automobilka je součástí německého koncernu Volkswagen, který je největším výrobcem aut v Evropě.