Švédskému Volvu se s náklaďáky daří, čtvrtletní zisk vzrostl o 75 procent

Volvo (ilustrační foto)

Volvo (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-SA 3.0 Robert de Jong via Wikimedia

Švédskému výrobci nákladních aut Volvo vzrostl ve třetím čtvrtletí provozní zisk o 75 procent na 5,1 miliardy švédských korun (14,7 miliardy korun). K růstu přispěl vyšší prodej v Evropě, příznivý vývoj směnných kurzů a snížení nákladů. Firma je druhým největším výrobcem nákladních aut na světě.

Analytici dotazovaní agenturou Reuters očekávali zvýšení zisku na 4,6 miliardy švédských korun. Čistý zisk se zdvojnásobil na 3,07 miliardy z loňských srovnatelných 1,5 miliardy. Tržby se zvýšily o devět procent na 73,3 miliardy švédských korun. Volvo vyrábí nákladní auta, autobusy, a stavební stroje pod vlastní značkou a pod značkami Renault, Mack a UD. Nákladní auta mají na celkových tržbách dvoutřetinový podíl.

Hodnota přijatých objednávek se však ve třetím čtvrtletí snížila o 15 procent na 42 648 vozů. Důvodem byla slabší poptávka v severní Americe a pokračující slabý výkon v Brazílii, které překonaly i oživení v Evropě.

Volvo nyní prochází restrukturalizací, která má podpořit ziskovost v době poklesu v Číně a Brazílii. V dubnu firma propustila generálního ředitele Olofa Perssona a oznámila, že na jeho místo nastoupí šéf konkurenční firmy Scania, jednoho z nejziskovějších výrobců nákladních aut, Martin Lundstedt.

Volvo je největší švédskou firmou podle tržeb a předním soukromým zaměstnavatelem v zemi. V roce 1999 firma prodala svoji výrobu osobních aut americké firmě Ford Motor, která se v roce 2010 dohodla na jejím prodeji čínské firmě Geely.