Tabákovým firmám letos klesají tržby, svoji roli hraje i černý trh | E15.cz

Tabákovým firmám letos klesají tržby, svoji roli hraje i černý trh

cigarety
cigarety
• 
ZDROJ: pmi.com

Dušan Kütner

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Zatímco loni se tabákové firmy dokázaly se zvýšenou spotřební daní na cigarety vyrovnat a zvýšily své tržby, letos to vypadá opačně. Trojka na tuzemském trhu Imperial Tobacco ČR tak v účetním roce od loňského října do letošního září zaznamenala podle čerstvých výsledků pokles tržeb o procento na 11,1 miliardy korun. Čistý zisk se snížil dokonce o třináct procent na 419 milionu korun.

„V porovnání s předchozím hospodářským rokem nebyl tento rok tak úspěšný,“ uvedl jednatel Imperial Tobacco ČR Kamil Provazník. Pokles tržeb za prvních devět měsíců roku již dříve ohlásila tuzemská jednička Philip Morris. Dvojka British American Tobacco zatím výsledky, v nichž by byla zahrnuta nějaká část letošního roku, nezveřejnila.

Za poklesem tržeb i zisku Imperial Tobacco ČR lze najít několik faktorů. „Mezi hlavní patří vývoj celkového trhu tabákových výrobků v Česku, který v letošním roce klesl razantněji, než naše společnost predikovala,“ vysvětlil Provazník.

Podle odhadů společnosti Philip Morris ČR klesl celkový trh cigaret v České republice od ledna do září o zhruba 1,8 procenta na 14,9 miliardy kusů.

„Trh klesl především v důsledku zvýšení spotřební daně a DPH, které bylo zohledněno v prodejních cenách loni a letos, v důsledku slabé ekonomiky s dopady na zaměstnanost, rostoucího nelegálního obchodu s tabákovými výrobky a pokračujícího růstu v kategorii jemně řezaného tabáku s nižším daňovým zatížením,“ uvedl již dříve generální ředitel české pobočky Philip Morris András Tövisi.

Vývoj akcií Philipu Morris na pražské burze za posledních 5 let:

Graf 18. 12. 2013. Autor: vagaday@mf.cz

Konsolidované čisté tržby Philip Morris tak za prvních devět měsíců meziročně klesly o 3,1 procenta na 9,3 miliardy korun. Pokles jen za Česko činil dokonce 6,3 procenta. Nastal v důsledku nižšího objemu prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích ve výši 329 milionů korun, a to zejména kvůli zvýšené spotřební dani a také DPH. Pokles prý alespoň částečně vyrovnal příznivý vývoj cen.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah