Tatra čelí exekuci, na březen se chystá dražba automobilky

Představení Tatry Phoenix na kopřivnickém testovacím polygonu

Představení Tatry Phoenix na kopřivnickém testovacím polygonu Zdroj: ctk

Slavná česká automobilka Tatra čelí kvůli dluhům exekuci, nařídil ji Okresní soud v Novém Jičíně. Dražební jednání se má konat 15. března v sídle exekutorského úřadu Cheb. Chebský exekutor David Koncz vydal příkaz k prodeji kopřivnického podniku, jehož cena je podle něj asi 300 milionů korun. Výroba podniku by prý ale neměla být ohrožena.

Exekuční návrh podala společnost Composite Com píše server Ekonom.cz. Exekutor stanovil cenu podniku na 300 milionů korun, přičemž dražební jistota činí 100 milionů. Tatra firmě dluží 650 milionů.

„Tuto cestu jsme zvolili, protože povede k rychlému řešení situace výhodnému jak pro nás jako věřitele, tak i pro podnik samotný,“ uvedl mluvčí Composite Com Andrej Čírtek s tím, že nechce narušit běžný prvoz automobilky. „Od dražby očekáváme, že přivede do Tatry kapitálově silného vlastníka, který plně uspokojí naše pohledávky,“ dodal.

Předsedou představenstva Composite Com je podnikatel Jaroslav Strnad, který figuruje i ve vedení Excalibur Army, firmy obchodující s vojenskou technikou. Podle zdrojů Ekonomu za exekucí stojí snaha Excalibur Army o majetkový vstup do Tatry.

„Provoz podniku není exekučním návrhem žádným způsobem dotčen, natož pak ohrožen. Byl ustanoven správce podniku, který dohlíží na hospodaření s majetkem Tatry. Už byla vydána dražební vyhláška,“ sdělila mluvčí Exekutorské komory Petra Báčová. Podle usnesení exekutora byla cena věcí, práv a jiných majetkových hodnot patřících k podniku určena na 1,7 miliardy korun. Tatra však má závazky přes 1,4 miliardy korun.

Podle šéfa Tatry Ronalda Adamse jsou kroky Composite Com legálním způsobem, jak získat kontrolu nad automobilkou. „Nedotkne se to provozních činností, zaměstnanců, zákazníků či dodavatelů společnosti Tatra. Je to záležitost mezi věřiteli Tatry a skupinou akcionářů ovládající společnost Tatra,“ uvedl. Celá záležitost se prý vyřeší během tří týdnů, firma nemá důvod zvažovat insolvenci. „Máme od zákazníků požadujících naše vozy zakázky na pět měsíců dopředu,“ dodal.

Tatra loni vyrobila 496 nákladních vozů, což představuje meziroční pokles o téměř 30 procent. 447 automobilů Tatra vyvezla, směřovaly především do Ruska a dalších států bývalého Sovětského svazu, na Blízký východ, do Indie , Austrálie a USA. Letos zatím vyrobila 28 vozidel, přičem za hranice zamířilo 23 aut.

Významnými odběrateli automobilky jsou armády po celém světě, řadu zakázek včetně té české či indické ale provází podezření z korupce. Kvůli úplatkům při nákupu Tater pro armádu stanou před soudem exministr obrany Martin Barták a zbrojař Michal Smrž.

Loni v létě hrozila kvůli stejné kauze Adamsovi vazba. Přestože se nakonec vězení vyhnul, stále čelí stíhání kvůli nabídnutí úplatku. Proti Adamsovi přitom svědčí právě Barták.

Historie automobilky sahá do roku 1850, kdy začal Ignác Šustala v Kopřivnici vyrábět kočáry a bryčky. V roce 1897 firma postavila jeden z prvních automobilů v Evropě Präsident, první nákladní automobil vznikl o rok později.

Bartáka a Smrže čeká žaloba v kauze Tatra