Tatra dodá Íránu 40 aut Phoenix. Je to jen začátek, věří

Automobilka Tatra představila 4. listopadu na svém polygonu v Kopřivnici na Novojičínsku vozy modelové řady Tatra Phoenix s motory nejpřísnější emisní specifikace Euro 6. Vozy z řady Phoenix tvoří asi čtvrtinu prodeje automobilky.

Automobilka Tatra představila 4. listopadu na svém polygonu v Kopřivnici na Novojičínsku vozy modelové řady Tatra Phoenix s motory nejpřísnější emisní specifikace Euro 6. Vozy z řady Phoenix tvoří asi čtvrtinu prodeje automobilky. Zdroj: CTK

Osmdesátimilionová blízkovýchodní země je po zrušení sankcí považována za jeden z nejslibnějších automobilových trhů. Podle analytiků může místní poptávka rychle narůst až o padesát procent. Uvědomuje si to i kopřivnická Tatra Trucks, která před týdnem v Íránu vyjednala dodávku 40 civilních vozů Phoenix. Serveru E15.cz to řekl nový generální ředitel automobilky Martin Bednarz, který je ve funkci od loňského prosince.

„Irán je pro Česko a samozřejmě i Tatru velmi zajímavý trh. Jednali jsme tam o dodávkách civilních vozů typu Phoenix. Jde o čtyři desítky aut pro těžaře a hasiče, kupujícím je soukromá společnost, která bude vozidla dále prodávat na jejich teritoriu,“ řekl Bednarz.

Podle něj je to zatím jen začátek. „Věřím, že v tomto teritoriu získáme další objednávky. Jde o to přesvědčit Iránce, aby akceptovali evropské homologace a aby tedy naše vozy nemusely absolvovat v Iránu komplikované a hlavně dlouhé místní homologační zkoušky,“ vysvětlil Bednarz.

Dominantní íránští výrobci vozů - Iran Khodro a SAIPA - před uvalením sankcí spolupracovali hlavně s francouzskými automobilkami. Restrikce způsobily, že v posledních čtyřech letech Irán ztratil přístup k novým technologiím. A právě ty nyní mohutně poptává.

Zájem má i Egypt

Dalším novým teritoriem pro tatrovky se nedávno stal Egypt. „Tatra se tam vrací po dvou desetiletích. Čekáme už jen na zálohové platby, abychom mohli začít vyrábět. Půjde o stovky podvozků 4 x 4 pro egyptský obranný průmysl, z čehož letos dodáme minimálně 150.

Kontrakt naplánovaný až do roku 2018 má hodnotu desítek milionů eur,“ dodal Bednarz. Nejvíce zákazníků má Tatra v Česku, na Slovensku, v Saudské Arábii, Indii, Rusku a Malajsii. Více prosadit by se chtěla hlavně v Evropě.

Firmě hrozila v roce 2013 insolvence, teď má nejhorší za sebou. Už předloni, kdy prodala osm set padesát vozidel, vykázala zisk téměř čtyři sta milionů korun.

Loni prodala téměř devět set aut, plán na letošní rok je tisíc tři sta. Po období propouštění před dvěma lety, které vedlo k zvýšení produktivity práce, Tatra nabírá nové zaměstnance. V letošním prvním kvartále chce přijmout 130 lidí, potřebuje hlavně brusiče, obráběče, frézaře a soustružníky.

Írán se může stát regionální velmocí, Saúdové jsou v defenzivě

Tatra investuje čtvrt miliardy, před dvěma lety přitom byla na mizině