Tatra letos utratí za subdodávky tři miliardy, stupňuje tlak na dodavatele

Mobilní vrtná plošina Tatra pro těžbu ropy

Mobilní vrtná plošina Tatra pro těžbu ropy Zdroj: Tatra

Padesátiprocentní nárůst výroby nutí Tatru Trucks zajistit si kromě nových zaměstnanců i větší objem subdodávek. Letos má opustit kopřivnickou továrnu 1300 vozidel, tedy více než stovka měsíčně. Od smluvních partnerů nakoupí součástky za tři miliardy korun.

„Chceme jít cestou dlouhodobého partnerství s dodavateli, kterých máme na osm set. Ale zároveň musíme tvrdě vyžadovat tržní podmínky, vysokou míru flexibility a perfektní kvalitu,“ uvedl ředitel nákupu Tatry Martin Šustek. Dodal, že u velké části produkce jde o speciály v malých sériích nebo i unikátní kusy.

Nákupčí podle Šustka optimalizují všechny procesy tak, aby zajištění dílů odpovídalo růstu, který automobilka do roku 2020 očekává. „Směřujeme k vytvoření stabilní a vhodně namixované dodavatelské báze. Současnou výhodou Tatry je akcionářská stabilita i finanční zdraví, což dodavatelé vnímají velmi pozitivně,“ poznamenal.

Jedním z dlouhodobých partnerů je koncern Knorr Bremse, který zajišťuje komponenty pro ovládání brzdového systému nebo kotoučové brzdy. Několik desítek let trvající vztahy přerostly také do společného technického vývoje. Knorr Bremse podle obchodního manažera Petra Zimy zvýšeným požadavků vyhoví.

Fulnecká VVM – IPSO spolupracuje s Tatrou teprve od loňska. Dodává laserové výpalky či svařované rámy. „Od začátku víme o potřebách i o ekonomických výsledcích Tatry, z čehož je patrný i růst naší společnosti,“ uvedl její ředitel Josef Hirš.

Martin Bednarz: Nadešel čas, aby se znovuzrozená Tatra naučila chodit