Tatra má nakročeno k návratu do Indie, Dillí si prokleplo její majitele

Indické rakety na podvozku Tatra

Indické rakety na podvozku Tatra Zdroj: CC BY-SA 3.0: Hemant.rawat1234 - Wikimedia Commons

Tatra v indické armádě
Tatra v indické armádě
Tatra v indické armádě, raketomety Pinaka
Tatra v indické armádě, raketomety Pinaka
Tatra v indické armádě, radar
6
Fotogalerie
Automobilka Tatra by ještě letos mohla obnovit dodávky nákladních vozů pro indickou armádu. Vláda v Dillí, která loni kvůli korupčnímu skandálu nákupy tatrovek odložila, si prověřila nové vlastníky české firmy a povolila navázání spolupráce. Pro Tatru by návrat do Indie, kam v minulosti dodala tisíce aut, znamenal nové zakázky až za miliardy korun.

Kopřivnický výrobce patří od loňska firmě Tatra Trucks Jaroslava Strnada a Reného Matery. Podle mluvčího Tatry Andreje Čírtka si indické úřady nové vlastníky prověřovaly. „S výsledkem, že se jedná o seriózní a transparentní subjekt, se kterým může indické ministerstvo obrany navázat spolupráci,“ řekl E15.cz Čírtek.

S indickými vojenskými podniky je už podle Čírtka předjednána spolupráce, nyní je na vládě, kdy se dodávky obnoví. „Doufáme v návrat na indický trh v letošním roce,“ dodal Čírtek.

Překážkou jsou ale parlamentní volby, které v Indii proběhnou letos na jaře. Podle zdrojů z Tatry současný ministr obrany A. K. Antony před nimi nechce podepisovat žádné zakázky.

Podívejte se, jak indická armáda využívá tatrovky:

Návrat české automobilky do Indie je ale reálný. Tamní armáda prý už nutně potřebuje jak stovky kusů kopřivnických vozů ročně, tak náhradní díly pro údržbu několikatisícové flotily tatrovek, kterou vojáci v Indii používají. Přitom jen za 100 dodaných podvozků by Tatra mohla utržit čtvrt miliardy korun.

Podle indických médií se dokonce kvůli zastavení nákupů tatrovek zpozdilo zřízení raketových jednotek, jejichž techniku mají vozit právě Tatry. Zdržení se týká raketometů Pinaka, pro které se už kopřivnické podvozky používají, nadzvukových raket BrahMos nebo radarů.

Indie chce nakupovat přímo z Kopřivnice

Návratu do Indie pomáhá i skutečnost, že loni v prosinci vypršela smlouva mezi indickým vojenským podnikem BEML a zprostředkovatelskou firmou Tatra Sipox, jejíž vlastník Ravinder Rishi byl vyšetřován kvůli podezření, že dodávky tatrovek předražoval. Indické ministerstvo obrany nyní plánuje nakupovat Tatry přímo od výrobce.

Tatra indické armádě dodává svoje auta již od konce 80. let, v součtu jí už poslala přes 6500 vozů. Výroba pro Indii tvořila desítky procent celkové produkce podniku. Nejvíc tatrovek do země zamířilo v roce 2007, a to 923, celkem tehdy firma vyrobila 2431 automobilů.

Předloni kopřivnická firma dodala do Indie ještě stovku vozů, což byla pětina celkové výroby, následující rok pak Dillí uvalilo na Tatru embargo kvůli korupční aféře. Velitel armády V. K. Singh obvinil indického lobbistu Tédžindera Singha, že mu nabídl úplatek za nákup tatrovek. Ministr obrany A. K. Antoni následně nařídil toto podezření prošetřit.

Nejvyšší výroba za posledních pět let
Tatra loni vyrobila 763 vozidel, což je nejvíc od roku 2008. Přibližně dvě třetiny produkce exportovala. Letos plánuje prodat 760 vozů. Předběžné tržby za rok 2013 dosáhly téměř tří miliard korun. K letošnímu lednu firma zaměstnávala 952 lidí. Na přelomu roku začala Tatra připravovat expedici první dodávky vozidel z kontraktu na celkem 750 vozů pro Střední východ. Od října je generálním ředitelem podniku Petr Karásek, pod jehož vedením naplňuje automobilka schválený plán restrukturalizace.