Tatra má nového majitele, peníze poskytla J&T

Tatra

Tatra Zdroj: Euro Jan Rasch

Kopřivnická automobilka Tatra byla dnes v dražbě v Chebu prodána za 176 milionů korun. Podnik vydražila společnost Truck Development. Hodnota Tatry byla k dnešnímu dni stanovena na 1,765 miliardy korun, její závazky činily 1,5 miliardy korun. Vyvolávací cena byla 175,135 milionu. Dražby se zúčastnil jediný dražitel.

Podnik chceme převzít v pondělí. Nepředpokládáme žádné propouštění a chceme zachovat výrobu v současném rozsahu,“ řekl předseda představenstva Truck Development a jediný akcionář firmy Marek Galvas.

„Naším prvořadým zájmem je zajistit pokračování výroby v podniku a jeho rozvoj. Podnik bude dál fungovat a plnit všechny své závazky. Za tímto účelem máme připraveno úvěrové financování v řádech stovek milionů korun,“ sdělil Galvas. Uvedl také, že zůstane zachováno muzeum s cennými sbírkami historických vozidel, jejichž účetní hodnota dosahuje 300 milionů korun.

Peníze na transakci poskytla skupina J&T, která se ale od obchodu distancuje. „J&T v rámci akvizice Tatry financuje klienta. Pan Galvas není přímo zaměstnancem J&T,“ uvedl marketingový ředitel J&T Petr Málek bez dalších podrobností. Nový majitel Tatry figuruje v dozorčí radě J&T Credit Investments a v řadě dalších společností spojených s touto investiční skupinou.

Společnost Truck Development byla do obchodního rejstříku zapsána teprve před týdnem. Galvas potvrdil, že byla založena účelově kvůli převzetí Tatry. „V příštím týdnu se budeme snažit jmenovat nový management Tatry,“ dodal Galvas. Nevyužije prý žádné členy současného vedení podniku.

Tatra se má vrátit na špičku

Slavného českého výrobce nákladních automobilů poslala do dražby společnost Composite Com, které Tatra dluží asi 650 milionů korun. Podle mediálního zástupce společnosti Andreje Čírtka byla dnešní dražba zřejmě vůbec první, kdy se touto variantou řešilo vypořádání pohledávky u takto velké firmy. Zároveň vyloučil, že by firma Composite Com měla sama zájem do podniku vstoupit. „Chceme jen uspokojit naši pohledávku a toto je nejrychlejší cesta,“ uvedl.

Společnost Truck Development je podle Galvase připravena okamžitě hradit veškeré závazky Tatry a v řádu dnů uzavřít dohodu o vypořádání dluhu s Composite Com.

„Dnešní změna vlastníka řeší finanční záležitosti, které firmu v minulých třech letech brzdily. Nové výrobky a nové trhy, na něž Tatra v tomto obtížném období vstoupila, by se nyní mohly rychle rozvíjet a přivést Tatru zpět na špičkovou pozici, která jí náležela předtím, než byl průmysl zasažen celosvětovou finanční krizí,“ reagoval na dnešní výsledek dražby generální ředitel společnosti Tatra Ronald Adams. Dražba kopřivnického podniku podle něj neměla na jeho chod negativní vliv. Veškeré závazky zůstávají stále na Tatře, nový majitel firmy dnes slíbil, že začne se všemi věřiteli příští týden jednat.

Vlastnická struktura Tatry před prodejem

Všechny strany exekuce se dnes divily tomu, že se dražby zúčastnil jediný dražitel. Podle Galvase to mohlo být způsobeno tím, že byl tento týden podán na Tatru insolvenční návrh. Krajský soud ho nakonec ve čtvrtek odmítl, dražba se proto mohla uskutečnit.

Tatra je tradičním výrobcem nákladních vozů. Kopřivnickou firmu od roku 2006 kontrolovali čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní bývalým členem dozorčí rady a současným předsedou představenstva společnosti Američanem Adamsem. V roce 2010 snížila svou více než sedmisetmilionovou ztrátu na 158 milionů korun.

Tatra dál míří k dražbě, akcionáři jí nepomohli