Tatra prodala 858 aut, letos chce vyprázdnit sklady a skokově zvýšit výrobu

Tatra Force 6x6 Hasič

Tatra Force 6x6 Hasič Zdroj: Tatra

Automobilka Tatra vyrobila v loňském roce 858 vozidel, což bylo o 37 aut více než v roce 2014. Stejný počet vozů i prodala (v roce 2014 to bylo 850 prodaných aut). Letos chce firma vyrobit 1300 aut a prodat jich ještě více, protože chce snížit skladové zásoby.

„Plány pro letošní rok jsou mnohem ambicióznější. Základní výrobní plán, ze kterého se pak vychází, je 1300 vozidel, to znamená nárůst je opravdu obrovský. Ale náš obchodní plán prodeje je ještě vyšší,“ řekl obchodní ředitel společnosti Tatra Trucks David Pipal.

Kromě vyprázdnění skladů Tatra zároveň očekává zakázky od velkých zákazníků, které oslovila a získala v loňském roce. Osvědčují se jí referenční zakázky na pět nebo deset vozidel. „Z těch deseti bude 50 a 100 a tak dál, čili těch 1300 aut beru jako minimální cíl pro letošní rok a plánujeme, že porosteme podobným tempem i nadále,“ vysvětlil Pipal.

Obnoveným trhem je pro kopřivnickou automobilku Indie. „Po letech, kdy jsme tam nedodávali, vnímáme určitý hlad po naší technologii, takže tam čekám, že by mohla přijít nějaká větší objednávková vlna,“ řekl obchodní ředitel.

Tatrovku táhne export
Společnost Tatra Trucks patří českým podnikatelům Jaroslavu Strnadovi a Renému Materovi, kteří automobilku získali v roce 2013 v dražbě. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru, 80 procent produkce automobilky jde na export. V roce 2014 dosáhly tržby firmy 3,7 miliardy korun. Tatra Trucks má zhruba 900 kmenových zaměstnanců a přes 600 pracovníků ve dvou dceřiných společnostech zaměřených zejména na slévárenství a kovárenství.

Zástupci automobilky dnes v Kopřivnici předali společnosti M-silnice prvních šest vozů Tatra Phoenix z rámcové dodávky na 20 automobilů celkem za zhruba 50 milionů korun. Všechna vozidla Tatra dodá do konce roku 2018. Podle manažera Tatra Trucks pro klíčové zákazníky Radka Suka je to pro automobilku průlomová zakázka ve stavebnictví.

„Ve stavebním sektoru Tatra hodně ztratila pozici z minulosti, kde neměla výrobní kapacitu nebo nebyla schopna zákazníkům vyrábět vozidla v určité kvalitě a čase. Pod novým managementem je tato zakázka hodně průlomová. Chceme, aby auta byla vidět na silnicích, a tím se zvedala poptávka,“ řekl Suk.

Návrat zpátky

Automobilka jedná o zakázkách s velkými stavebními společnostmi. „Není to jednoduché. Konkurence nás v určité době předstihla a my se teď vracíme zpátky, když zákazníci už jsou na něco zvyklí a teď by to měli změnit a vrátit se ke značce Tatra,“ řekl Suk. Potenciál u stavebních společností je ale podle něj poměrně velký, protože firmy mají ve svých vozových parcích starší tatry, s nimiž mají dobré zkušenosti.

Místopředseda představenstva a výkonný ředitel společnosti M-silnice Zdeněk Babka řekl, že firma bude tatry používat jako technologická vozidla pro silniční výstavbu. „Musí umět projet terénem i zabezpečit navážení asfaltových směsí, drti a písku a dalších materiálů. Tatry máme v našem automobilovém parku a dobře známe jejich užitnou hodnotu,“ řekl Babka. Mezi výhody vozů Tatra patří odlišné řešení podvozku s výkyvnými nápravami.

Suk řekl, že automobilka se chystá k podpisu smlouvy s německou stavební společností na dodávku pěti vozidel. „Přes tuto společnost se budeme snažit dostat na německý trh,“ řekl manažer.

Martin Bednarz: Nadešel čas, aby se znovuzrozená Tatra naučila chodit