V Kopřivnici vzniká pro americké muzeum kopie unikátního auta Dymaxion

Autorem vozu s jedním kolem vpředu a dvěma vzadu byl americký architekt Buckminster Fuller. Do sériové výroby se model nikdy nedostal. Při zkouškách jednoho z prototypů na Světové výstavě v Chicagu v roce 1933 totiž zahynuli řidič a investor.
„Nešlo o technicky dokonalý vůz s novinkami v kvalitě ovládání či špičkovými jízdními vlastnostmi - výsledkem architektovy práce byl aerodynamický vůz s naprosto čistými liniemi,“ uvedl mluvčí firmy Eccora Jaroslav Baďura.
Automobil uvezl 11 pasažérů a ve své době mu naměřili nejvyšší rychlost 90 mil za hodinu, tedy 140 km/hod. Poháněl ho motor od Fordu o výkonu 86 koňských sil, který spotřeboval 7,8 litru paliva na 100 kilometrů.
Kopřivničtí renovátoři jsou nyní zhruba v půlce projektu. Z USA dostali rám vozidla s motorem a dalším příslušenstvím, dřevěnou konstrukci vytvořil Mirko Hrazdíra z Lelekovic u Brna, který s Ecorrou spolupracoval už dříve.
„Byla to nádherná práce, musel jsem využít řadu vlastních řešení na neobvyklý tvar konstrukce, která má nahoře jakési žebroví,“ řekl Hrazdíra.
Rám vozidla i dřevěná konstrukce jsou už pohromadě. Pracovníci Ecorry nyní vyrobí plechovou karosérii, vůz celkově sladí a zprovozní ho. „Naštěstí máme u tohoto projektu k dispozici kvalitní dokumentaci, takže vyrábíme skutečně naprosto přesnou kopii originálu,“ uvedl majitel Ecorry Vítězslav Hinner.
Pro nashvillské muzeum, které shromažďuje vozidla s neobvyklými konstrukcemi, kuriozity a jinak zajímavá auta, už kopřivničtí renovátoři připravovali sněžné sáně Tatra a vozidla Helica poháněná vrtulí.