V obuvnickém průmyslu chybí stovky lidí | E15.cz

V obuvnickém průmyslu chybí stovky lidí. Problém by vyřešila pracovní síla z Ukrajiny

V obuvnickém průmyslu chybí stovky lidí. Problém by vyřešila pracovní síla z Ukrajiny
Výrobní závod Snaha
• 
ZDROJ: Snaha

ČTK

Stovky lidí chybí českým firmám v obuvnickém a kožedělném průmyslu, aby naplnily svoje kapacity. Musí proto odmítat i některé zakázky. Řešením by mohli být pracovníci ze zahraničí. Například Ukrajinci se už osvědčili. Dohromady nyní v oboru pracuje kolem 4000 lidí.

"Problém naší branže je nedostatek pracovníků, lidí, kteří budou ochotni v oboru pracovat. Lidi, kteří chtěli dělat, si už stáhly lukrativnější obory, automobilky, strojírny, které jsou schopny více zaplatit," uvedla tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA) Vlasta Mayerová.

Lidé, které do obuvnických firem chodí z úřadu práce, jsou podle ní často nepoužitelní. Přijdou na týden nebo dva a skončí, protože je pro ně tato práce příliš složitá.

"Lidé si odvykli pracovat a pracovat asi nebudou. Ukrajinci jsou velice šikovní, ale je jich málo," uvedla Mayerová. Podle ní na situaci možná budou některé firmy reagovat tím, že přesunou výrobu do Rumunska nebo na Ukrajinu, kde jsou výrobní náklady nižší.

České značce Snaha po divoké privatizaci hrozil zánik, teď vyrábí čtvrt milionu párů bot ročně

Na trh také vstupují novinky jako je Průmysl 4.0 a automatizace. Oděvy i boty se dají vytisknout na 3D tiskárně, dají se kombinovat i materiály. Výhodou 3D tiskárny je, že může fungovat nonstop, problémem jsou ale vysoké vstupní investice. V budoucnu to ale tak být už nemusí.

"Vyvíjí se i nová technologie, aby se i obuv určitých typů dala tisknout nebo konstruovat moderními technologiemi. Skener nasnímá nohu a bota se vytiskne přesně na míru. To sice není možné při sériové výrobě, ale je mnoho lidí, kteří chtějí mít ručně vyrobenou ubuv. Mnoho mladých návrhářů se orientuje na tuto cestu a dělají botu na zakázku," uvedla Mayerová.

Podle ní se trh mění a v celé Evropě ubývají menší prodejny na úkor velkých řetězců. Na vzestupu jsou i e-shopy. "Starší generace nakupovala v maloobchodě. Byla zvyklá jít do obchodu, tam si to vyzkoušet, nechat se obsloužit," dodala Mayerová.

"Jak být bohatý? Dozvíte se to v investičním magazínu E15"

720p 360p
Jak být bohatý - investiční magazín E15 Premium

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!