Aero Vodochody: nový projekt vstupuje do závěrečné fáze | E15.cz

Vodochodské Aero si s novým letounem věří, chce s ním uspět nejen na Blízkém východě

Vodochodské Aero si s novým letounem věří, chce s ním uspět nejen na Blízkém východě
Aero L-39NG
• 
ZDROJ: Aero Vodochody

Pavel Otto

Společnost Aero Vodochody letos dokončí první proudový stroj nové generace, který považuje za příležitost pro český letecký průmysl. Od roku 2022 jich chce vyrábět šestnáct ročně.

Od podpisu smlouvy mezi Aerem Vodochody a Českou exportní bankou o podpoře vývoje, výroby a vývozu nových cvičných proudových letounů L39 Next Generation uplynuly tři roky a projekt vstupuje do závěrečné fáze.

V listopadu vzlétne první ze čtyř předsériových kusů, uvedli zástupci továrny vlastněné skupinou Penta. První sériový stroj má opustit montážní haly v březnu 2020.

Aero teď podle svého šéfa Giuseppe Giorda dokončuje tři kontrakty. „L39NG představuje jednu z největších příležitostí pro český letecký průmysl, jehož schopnosti by mohl konsolidovat. Do výroby jsou zapojeny čtyři desítky firem,“ řekl. Dodal, že ve vodochodských provozech postupně zvýší počet zaměstnanců o jeden tisíc.

A380 žije. Airbusu pomohla nová dohoda s evropskými státy

Na projektu se z poloviny finančně podílí český obchodník se zbraněmi Omnipol. S výjimkou Spojených států amerických a Ruska by se v příštích patnácti letech mohlo prodat na 1500 cvičných proudových letounů. Těm stávajícím, které používají armády blízkovýchodních a některých afrických či jihoamerických zemí, totiž postupně skončí životnost.

„Podle našeho konzervativního odhadu bychom mohli získat desetinu trhu. Uspět můžeme rovněž v Evropě,“ uvedl Giordo s tím, že od roku 2022 plánuje Aero vyrábět šestnáct strojů ročně.

Video: Podívejte se na další aktuální projekt z Vodochod

1080p 720p 360p
Nový projekt Aera vstupuje do závěrečné fáze

Momentálně je v provozu na šest set původních L39 Albatros. Jejich stávající uživatelé by je mohli buď vyměnit za nové L39NG, nebo je nechat modernizovat. Pokud by se rozhodli pro druhou možnost, nabízí jim Aero novou pohonnou jednotku FJ44-4M společnosti Williams International a špičkovou avioniku.

„Máme tři hlavní cíle. Prvním je výroba vlastních letadel, druhým podpora stávajících zákazníků po celém světě a třetím kooperační projekty s firmami Airbus, Bombardier Embraer a Sikorsky,“ podotkl Giordo v narážce na montáž vrtulníků S76 či Black Hawk. Aero předloni utržilo přes pět miliard korun, meziročně zhruba o 800 milionů více.

Šimáně se Šmejkalem ovládli ČSA

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!