A380 žije. Airbusu pomohla nová dohoda s evropskými státy

A380 v barvách Emirates

A380 v barvách Emirates Zdroj: Profimedia.cz

Airbus A380 společnosti Emirates
První Airbus A380 brzy opustí flotilu Singapore Airlines
Největší letouny Airbusu (odpředu dozadu A330, A350, A380)
Airbus A380 ve Washingtonu
Airbus A380 při přeletu nad Washingtonem
7
Fotogalerie

Evropský výrobce letadel Airbus prodlouží projekt na výrobu největšího dopravního letadla na světě Airbusu A380 o dalších deset let. Pomůže mu k tomu úprava dohody s evropskými státy a nová zakázka od aerolinky Emirates.


Airbus se dohodl s evropskými státy na restrukturalizaci dluhu, která mu ušetří 1,4 miliardy dolarů. Dluh vznikl před dvaceti lety, kdy Německo, Velká Británie a Francie půjčily výrobci letadel kolem 3,5 miliardy dolarů, aby mohl odstartovat svůj program na vývoj největšího dopravního letadla na světě, Airbusu A380.

Snížení dluhu učiní z výroby Airbusu A380 životaschopný projekt i při nižší produkci letadel, což je podle výkonného ředitele Toma Enderse výhodné i pro země, které Airbusu půjčily.

Nedávno aerolinie Emirates oznámily, že nakoupí dalších 20 letounů Airbus A380 s možností navýšení zakázky o dalších 16. Didier Edvard, který je zodpovědný za program na výrobu Airbusů A380 toto úterý pro CNBC řekl, že nová objednávka od Emirates byla naprosto zásadní, aby se podařilo odvrátit ukončení výroby tohoto stroje.

Výroba letounu by tak podle Edvarda mohla pokračovat ještě dalších deset let. Díky nově uzavřeným dohodám se Airbusu bude lépe dýchat. Pokud by to bylo nezbytné, program by podle agentury Bloomberg neohrozila ani snížená produkce na šest letadel ročně. V plánu je přitom produkce v objemu osmi letadel ročně.

Dubajská aerolinka Emirates je v současnosti největší odběratel letounu A380, používá celkem 96 zmíněných letounů a dalších 46 má objednáno. Je však jedinou velkou aerolinkou, která má o letoun zájem.  Loni Airbus na svůj letoun dokonce nepřijal žádnou závaznou objednávku, dopravci naopak dvě zrušili.

Program na výrobu A380 měl problémy od samého začátku, původně mělo dvoupatrové „superjumbo“ vyřešit rostoucí poptávku po letecké dopravě, velký stroj ale výrazně zaostával v efektivitě. Počet objednávek byl po celou dobu programu nízký a projekt se stal prodělečným. V polovině ledna pak zástupci Airbusu potvrdili, že produkce největšího osobního dopravního letadla, Airbusu A380 závisí na objednávkách od letecké společnosti Emirates a může skončit.