Volkswagen v USA zaplatí 243 miliard na řešení emisního skandálu, tvrdí AP

Měření emisí u vozu Volkswagen v USA

Měření emisí u vozu Volkswagen v USA Zdroj: ctk/AP

Německý automobilový koncern Volkswagen souhlasil, že ve Spojených státech zaplatí zhruba 10,2 miliardy dolarů (asi 243 miliard korun) na urovnání žádostí o náhradu škod v souvislosti se skandálem s manipulacemi emisí. Uvedl to nejmenovaný zdroj agentury AP. Velká část peněz podle něj půjde na kompenzace 482 tisíc majitelů naftových aut, kterých se aféra dotýká. Další část bude uhrazena americké vládě ve formě pokut.

Volkswagen se na základních principech řešení kauzy v USA dohodl 21. dubna. Řešení kromě odškodného pro majitele aut zahrnuje nabídku firmy odkoupit naftové vozy, které jsou nastaveny na manipulace s emisemi oxidů dusíku. Jeho součástí bude rovněž fond pro řešení otázky nadměrných emisí a fond na podporu zelených technologií v automobilovém průmyslu.

Termín pro dosažení konečné dohody vyprší příští týden v úterý. Podle jednoho zdroje AP je nejnovější dohoda zatím pouze předběžná a její podmínky by se do úterý ještě mohly změnit. Volkswagen se k věci odmítl vyjádřit.

Většina peněz bude použita na technickou úpravu aut, na jejich zpětné odkoupení a na kompenzace pro majitele vozů. Část peněz půjde americkým vládním agenturám ve formě pokut a na program na zmírnění škod na životním prostředí způsobených znečištěním, uvedl také zdroj.

Majitelé inkriminovaných aut s naftovým motorem si budou moci vybrat mezi možností prodat svůj vůz Volkswagenu za cenu před propuknutím skandálu, nebo si vůz ponechat a nechat si ho automobilkou opravit. V obou případech obdrží také částku ve výši tisíc až sedm tisíc dolarů (zhruba 23 900 až 167 tisíc korun) v závislosti na stáří auta. Průměrná výše těchto kompenzací by měla činit zhruba pět tisíc dolarů, uvedl také zdroj obeznámený se záležitostí.

Skandál propukl loni v září, kdy americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů, z toho 482 tisíc vozů s dvoulitrovým objemem motoru, o něž v tomto případu jde.

Nákladná technická řešení

Na technické úpravě aut se právní zástupci majitelů aut, automobilka a vládní agentury podle jednoho ze zdrojů zatím nedohodli. Podle AP lze očekávat, že jakékoli technické řešení bude nákladné. Pravděpodobně bude zapotřebí větší katalyzátor výfukových plynů nebo vstříknutí syntetické močoviny do výfuku. Tato látka pomáhá přeměnit většinu škodlivých oxidů dusíku na vodní páru a dusík.

Podle EPA vypouštějí vozy zasažené skandálem až čtyřicetinásobek povoleného množství oxidu dusíku, který dráždí dýchací ústrojí a poškozuje imunitu zejména u dětí. Volkswagen loni přiznal, že celosvětově je podvodným softwarem vybaveno 11 milionů vozidel, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.