Výroba aut ve světě stoupla, Česko je šestnáctým největším producentem

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Kotatko Jiri

Výrobě vozidel včetně osobních, malých užitkových nákladních aut i autobusů se v loňském roce celosvětově dařilo. Celková výroba stoupla o 2,56 procenta na 89,7 milionu kusů. Nárůst zaznamenaly automobilky v Evropě, Americe, Asii i Africe, uvedl Svaz automobilového průmyslu s odkazem na Mezinárodní organizaci výrobců automobilů OICA. Podle OICA se vozidla vyrábí v 52 zemích.

Přes tři pětiny produkce ale připadá na pět zemí - Čínu, USA, Japonsko, Německo a Jižní Koreu. Česko je podle počtu vyrobených vozidel šestnácté na světě.

Míra růstu se v jednotlivých regionech ale lišila. Růst výroby vozidel v Evropě se zvýšil o 2,31 procenta na 20,4 milionu kusů, zatímco v Americe pouze necelé procento na 21,3 milionu kusů. V zemích Asie a Oceánie se zvedla výroba o 3,4 procenta na 47, milionu kusů. Nejvíce narostla výroba v Africe - o 11,3 procenta. Nárůst je ale dán nízkým základem, neboť celkově v Africe loni sjelo z linek pouze 708 tisíc vozidel.

„Český automobilový průmysl v roce 2014 pružně reagoval na oživení, především evropských trhů. To spolu s nabídkou nových modelů vedlo ke zvýšení výroby vozidel v ČR oproti roku 2013 o 10,4 procenta, tedy o více, než činil průměrný růst v Evropě, Americe či v zemích Asie a Oceánie,“ uvedl k celosvětovým výsledkům prezident AutoSAP Martin Jahn.

Asie a Oceánie hlásí ve srovnání s rokem 2005 nárůst o 109 procent

Za uplynulých deset let však došlo k významným posunům. Zatímco v Evropě byl počet vyrobených vozidel v porovnání s rokem 2005 téměř stejný na úrovni přes 20 milionů kusů, k prudkému růstu výroby došlo v zemích Asie a Oceánie.

Oproti roku 2005 dosáhl nárůst výroby 83,4 procenta. Méně příznivá situace v Evropě je u prodejů nových vozů - ten se podle OICA za posledních deset let snížil o více než dva miliony kusů, tedy o více než 12 procent. Naopak Asie a Oceánie hlásí ve srovnání s rokem 2005 nárůst o 109 procent.

Statistiky OICA potvrzují i výsledky největšího tuzemského výrobce, mladoboleslavské Škody. Automobilka loni vyrobila 1,05 milionu vozidel, tedy meziročně více o 12,6 procenta. Škodovku si ve světě loni koupilo 1,037 milionu zákazníků, čímž firma poprvé v historii překonala hranici milionu prodaných vozů ročně. Nejvíce - téměř čtvrtinu ze všech prodejů Škody Auto - právě v Číně.