Výroba aut za deset měsíců vzrostla o pět procent na 1,1 milionu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Kotatko Jiri/Sedmicka

Výroba osobních aut v Česku vzrostla od ledna do konce října o pět procent na 1,1 milionu vozů. Největšímu výrobci Škoda Auto rostla produkce o jedno procento na 629 tisíc vyrobených aut. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.

Největší nárůst v kategorii osobních vozů zaznamenala kolínská TPCA, která vyrobila 187.892 mini vozů Toyota, Peugeot a Citroën. To je meziroční nárůst o 15 procent. Nošovická Hyundai zvýšila produkci o osm procent na 282.381 aut.

„Největší efekt je u TPCA, kde loni začala výroba nových modelů, které zcela nahradily předchozí verze vyráběných malých aut. Nové modely významnou měrou přispěly i k nárůstu výroby Hyundai Motor. V tomto případě ale došlo i k navýšení výrobní kapacity. Hyundai totiž v předchozích letech vyráběl na hranici výrobních kapacit a pouze jejich rozšíření umožnilo další rozvoj výroby,“ uvedl Jan Linhart z KPMG. V případě Škoda Auto je podle něj zavádění nových modelů průběžné a rovněž je doprovázeno průběžnou optimalizací výrobních kapacit a jejich navyšováním.

Za deset měsíců letošního roku bylo v ČR vyrobeno 3650 autobusů, což představuje meziroční nárůst o 22 procent. Z toho Iveco vyrobilo 3064 vozidel, což je o pětinu meziročně více, a SOR rostl o třetinu na 552 autobusů. Nákladní automobily v Česku vyrábí pouze firma Tatra, která zvýšila produkci o pět procent na 722 vozů. Podobně v kategorii motocyklů jediný výrobce Jawa zvýšil výrobu o polovinu na 1509 strojů. Podle dřívějšího vyjádření prezidenta sdružení Martina Jahna česká produkce osobních aut i přes klesající dynamiku letos směřuje k překročení loňské rekordní výroby 1,24 milionu vozů. Příští rok by měl být výsledek podobný jako letos.

České automobilky mají podle Linharta dobré předpoklady k navýšení produkce i v dalších letech. „Nejvýraznější nárůst můžeme očekávat u Škoda Auto, která rozšiřuje kapacitu závodu Kvasiny. Růst produkce bude proto do značné míry kopírovat právě náběh výroby nových modelů v tomto závodě. Celková výroba aut v České republice by proto měla růst i v následujících dvou letech. Otázkou samozřejmě je, zda se Škody Auto nedotkne tzv. kauza Dieselgate, tedy emisní skandál koncernu Volkswagen“ dodal.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.