Výroba v automobilce Tatra loni klesla téměř o třetinu

Tatra

Tatra Zdroj: Euro Jan Rasch

Automobilka Tatra loni vyrobila 496 nákladních aut, což představuje meziroční pokles o 29 procent. Prodej na domácím trhu se snížil o čtvrtinu a export klesl o 24 procent na 447 vozidel. Letos by se mohla produkce zvýšit.

Automobilka Tatra, kterou minulý týden za 176 milionů korun koupila společnost Truck Development za prostředky od J&T, nechce konkrétní plány na letošní rok komentovat. „Vzhledem k organizačním změnám, které probíhají, bych o plánu raději nehovořil, ale věřím, že se dostaneme určitě na vyšší číslo, než bylo vloni,“ uvedl manažer marketingu Jiří Kašpárek.

Největším exportním teritoriem Tatry je v současné době Ruská federace, dále Ázerbájdžán a také Austrálie. Zaměřuje se rovněž na Střední východ, zejména Saúdskou Arábii a Spojené arabské emiráty. Na Střední Východ míří především řada T810, da další trhy pak starší modely Tatra 815 Terrno a Terrno Facelift, které jsou postupně doplňované novými modely Tatra Phoenix.

Silná konkurence

Podle ředitele sdružení autoprůmyslu Antonína Šípka konkurují Tatře obecně výrobci těžkých nákladních automobilů, kteří mají ve svém výrobním programu modifikace určené pro provoz mimo silnice a v terénu. V Evropě jsou to například Mercedes-Benz, Renault, Iveco, MAN, Scania, Volvo, v Rusku zejména Kamaz. Sama Tatra uvádí jako největší rivaly MAN a Mercedes.

Výhodou Tatry proti konkurenci je použití unikátního podvozku s využitím centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami sešroubovanými v jeden celek a vzduchového odpružení náprav. To umožňuje tatrám vyšší rychlost v terénu a komfortnější jízdu. V komerčních vozidlech jednoznačně dominují sklápěčky 6×6, zastoupeny jsou ale také sklápěčky 8×8, nástavby s bagry ale i speciální nástavby, například cisterny.

Tatra dál míří k dražbě, akcionáři jí nepomohli