Výrobcům sportovního vybavení se daří, výjimkou je chorá Puma

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY 2.0: Marc Berry Reid

Zisky výrobců sportovního oblečení sice nelámou rekordy, Adidas, Nike a další přesto vytrvale rostly i na začátku letošního roku. Analytici předpokládají, že dařit se jim bude i během příštích let. Výjimkou je světová trojka Puma.

Německý výrobce sportovního oblečení a bot během prvního čtvrtletí vydělal 50 milionů eur (1,29 miliardy korun), zisk firmy meziročně klesl skoro o třetinu. Tržby přitom klesly jen o dvě procenta. Za propad může hlavně pokles poptávky v Evropě, tedy na hlavním trhu Pumy.

Firma sice propagují hvězdy první kategorie jako sprinter Usain Bolt, přesto se jí dlouhodobě nedaří. Proto prochází rozsáhlou reorganizací, což zahrnuje hlavně zúžení sortimentu, rušení prodejen a omezení sponzorských aktivit. Ke změně dochází i na vedoucím postu. Bývalého hokejového mistra Německa Franze Kocha, který odešel v březnu, nahradí další sportovec, norský manažer a bývalý hráč fotbalové Bundesligy Björn Gulden.

Zisk lídra odvětví, rovněž německého Adidasu, od ledna do března stoupl o šest procent na 308 milionů eur (7,96 miliardy korun). Tržby sice mírně spadly, rostoucí marže, které dosáhly 50,1 procenta, to ale dokázaly více než vynahradit. Akcie po oznámení čtvrtletních výsledků vystoupily na 84,75 eur a dosáhly tak historického maxima, v následujících dnech však opět mírně klesly.

Akcie Adidasu v posledních pěti letechAkcie Adidasu v posledních pěti letechAkcie Adidasu v posledních pěti letech

Také Adidas postihla slabá poptávka v západní Evropě, firma je ale silně zastoupená i ve východní Evropě a na dalších kontinentech. Adidasu se navíc podařil vstup na pole vybavení pro golfisty, nová kolekce zaznamenala dvouciferný růst poptávky.

Ještě lépe se dařilo americké Nike, jehož fiskální čtvrtletí ale končí v únoru a zahrnuje tak i silné předvánoční prodeje. Zisk meziročně stoupl o 16 procent na 662 milionů dolarů (13,18 miliardy korun). Stouply i tržby a marže se zvýšila na 44,2 procenta.

Akcie Nike v posledních pěti letechAkcie Nike v posledních pěti letechAkcie Nike v posledních pěti letech

Analytická společnost Trefis předpokládá, že trh se sportovním oblečením a obuví se mezi léty 2012 a 2019 rozroste o čtyři procenta. S tím, jak světová dvojka Nike dohání Adidas, se dá v příštích letech očekávat „urputný boj mezi oběma společnostmi“, uvádí analýza. „Obě se utkají o podíl na klíčových trzích a budou se agresivně přetahovat o sponzorování velkých sportovních akcí jako je olympiáda.“

Na světově třetí Pumu se navíc zespoda dotahují nové, rychle rostoucí značky. Rozdíl v ročních tržbách mezi německou společností a americkou Under Armour či kanadskou Lululemon Athletica se během posledních tří let ztenči z více než 400 milionů na 120 milionů dolarů.

Akcie Pumy v posledních pěti letechAkcie Pumy v posledních pěti letechAkcie Pumy v posledních pěti letech