Zájemců o motocykly ubývá. Je to luxus navíc | E15.cz

Zájemců o motocykly ubývá. Je to luxus navíc

O desetinu méně. Optimismus prodejců motocyklů ze začátku loňského roku se nenaplnil. Od června se prodeje motorek v Česku začaly výrazně propadat.
Výsledkem je,
že za celý loňský
rok se v Česku
prodalo jen
necelých 17 tisíc
motocyklů, o téměř
deset procent méně
než předloni
O desetinu méně. Optimismus prodejců motocyklů ze začátku loňského roku se nenaplnil. Od června se prodeje motorek v Česku začaly výrazně propadat. Výsledkem je, že za celý loňský rok se v Česku prodalo jen necelých 17 tisíc motocyklů, o téměř deset procent méně než předloni
• 
ZDROJ: E15 Pavel Novak
Dušan Kütner

Dušan Kütner

Ještě loni v květnu si obchodníci mnuli ruce, neboť za prvních pět měsíců loňského roku stouply prodeje motocyklů v tuzemsku meziročně o zhruba devět procent. To pro ně byla příznivá zpráva, neboť kvůli dopadům finanční krize zaznamenali v letech 2009 a 2010 výrazný, více než čtvrtinový, propad prodejů oproti rekordnímu roku 2008.

Optimistické předpoklady se však nakonec nenaplnily, neboť krize zasáhla trh podruhé. Od června se prodeje motorek v Česku začaly propadat. Výsledkem je, že za celý loňský rok se prodalo jen 16 667 strojů, tedy o téměř deset procent méně než předloni. Počet prodaných motorek klesl třetí rok po sobě a byl nakonec nejnižší za posledních šest let, vyplývá z údajů Svazu dovozců automobilů (SDA).

„V červnu a červenci se začaly objevovat nejhorší zprávy o finanční či dluhové krizi,“ řekl deníku E15 tajemník SDA Pavel Tunkl. Motocykl není prostředek nutné denní dopravy jako osobní automobily, jejichž prodeje loni stouply o 2,4 procenta, ale volnočasová záležitost. „Jestliže se začalo někde šetřit, tak u volnočasových aktivit, a motocykl k nim patří,“ podotkl Tunkl. To neoficiálně přiznávají i někteří prodejci.

Poklesl přitom zejména prodej malých a tedy levnějších skútrů s motory do 50 kubických centimetrů. Jejich podíl na celkových prodejích se loni snížil o téměř deset bodů na 27,5 procenta. I tak byl ale výrobce skútrů Maxon první mezi producenty před Hondou a Yamahou.

Podle analytika PricewaterhouseCoopers Jana Malého nepatří Česko i vzhledem k jeho geografické poloze k motocyklovým velmocím. Motorka slouží především jako prostředek trávení volného času, a tedy ke zbytným statkům. „V případě obav z budoucího ekonomického vývoje jsou pak výdaje na zábavu v rodinných rozpočtech mezi prvními, které se omezují. Desetinový pokles prodejů tedy není překvapující,“ řekl Malý.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.