Ranní check: Dopravním podnikům hrozí ztráta dotací. Konsorcium s Čechy nabízí procesor pro EU

Elektrobus pražského dopravního podniku

Elektrobus pražského dopravního podniku Zdroj: DPP

Dobré ráno! Je 307. den roku, svátek má Hubert. V tento den v roce 1957 vynesla družice Sputnik 2 do kosmu psa Lajku, prvního živého tvora ve vesmíru.

Podívejte se na přehled nejdůležitějších událostí posledních hodin.

✅ Feri nezměnil společnost jako poslanec, ale jako sexuální predátor

První instance soudu uznala Dominika Feriho vinným. Bývalý politik za TOP 09 dostal tři roky a na místě se odvolal. Za celou dobu neprojevil lítost, poškozeným ženám se neomluvil. Hájil se těmi nejhoršími stereotypy o znásilněných. U soudu lhal a manipuloval s veřejným míněním. Takové chování je už samo o sobě pro politika likvidační.

✅ Češi chtějí být u vzniku evropského procesoru za miliardu eur

Brněnská společnost Codasip se plánuje zapojit do vývoje výkonného evropského procesoru za zhruba miliardu eur, asi 25 miliard korun. Projekt má ambici vytvořit alternativu americkým dodavatelům a umožnit starému kontinentu alespoň částečnou technologickou samostatnost. Konsorcium, jehož jsou Brňané součástí, už podle informací e15 podalo nabídku Evropské komisi, která projekt zaštiťuje.

✅ Panamský průplav bojuje s největším suchem za 73 let. Námořní doprava se prodraží

Klíčovou dopravní tepnu mezi Atlantským a Tichým oceánem nadále sužuje rekordní sucho. Provozovatel Panamského průplavu, společnost ACP, proto v nadcházejících měsících opět omezí množství lodí, které mohou touto námořní trasou denně proplout. Od února příštího roku má jejich počet klesnout na polovinu obvyklého provozu. Znamená to významnou komplikaci pro mezinárodní dodavatelské řetězce, hlavně pro export zemědělských produktů z Ameriky do Asie. Jisté dopady však může pocítit také Evropa, zejména v energetice.

✅ Elektrobusy se mohou dopravním podnikům prodražit. Hrozí, že přijdou o dotace

Veřejné dopravní podniky výrazně obměňují své vozové parky, do konce roku 2035 totiž budou muset tvořit alespoň šedesát procent jejich flotil takzvané nízkoemisní autobusy, tedy elektrobusy nebo bateriové trolejbusy. Tyto vozy se ale dopravcům vyplácí pořizovat jen v případě, že dostanou dotace od Evropské unie. Podnikům ovšem hrozí, že i když jim je přidělení dotace potvrzeno, mohou o ni v některých případech přijít. Například proto, že od dodavatelů neobdrží vozy včas. Takového scénáře se obává například pražský dopravní podnik, jenž začal postupně obměňovat více než 800 naftových autobusů za elektrické.

Stane se dnes: