Arbitráž Prahy s IDS kvůli Blance pokračuje, dohoda stále není | E15.cz

Arbitráž Prahy s IDS kvůli Blance pokračuje, dohoda stále není

Pražský tunel Blanka
Pražský tunel Blanka
• 
ZDROJ: CTK

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Praha se nedohodla ve stanoveném termínu s firmou Inženýring dopravních staveb (IDS) na částce, kterou má firmě zaplatit kvůli stavbě tunelu Blanka. Arbitráž mezi oběma stranami tak bude pokračovat. Uvedl to mluvčí IDS Pavel Kočiš.

„S městem se bohužel nepodařilo najít shodu ve všech bodech, a rozhodčí řízení proto pokračuje sporem o výši odměny IDS,“ uvedl Kočiš. IDS si nárokuje více než 300 milionů korun, kolik Praha firmě skutečně zaplatí nyní určí soud.

Firma IDS, která dohlíží na stavbu Blanky, původně chtěla 150 milionů, poté požadavek zvýšila. Rozhodčí soud letos v únoru rozhodl, že IDS má na peníze nárok, částku ale neurčil, na té se měly strany do dnešního dne domluvit.

Podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) se v rámci lhůty uskutečnila dvě jednání mezi vedením Prahy a IDS. „Za město byly vzneseny výhrady vůči znaleckému posudku, který měl napomoci této dohodě. A kvůli tomu, že jsme nenašli shodu ve všech bodech, tak jsme IDS oznámili, že budeme pokračovat v rozhodčím řízení,“ řekl Dolínek.

IDS pohrozila odchodem

IDS kvůli dluhu na konci loňského roku pohrozila, že ze stavby odejde. To se zatím nestane. „Na základě osobního rozhodnutí generálního ředitele Bohumila Kvasničky zůstává IDS na stavbě,“ uvedl Kočiš. „Společnost se však odmítnutím smírčího řízení ocitá v nelehké finanční situaci, kterou musí řešit úvěrem,“ doplnil.

Tunel Blanka vyjde celkem na zhruba 37 miliard. Rozhodčí soud už řešil spory Prahy se stavební firmou Metrostav, kdy šlo o částky v řádu miliard korun. Kdy bude tunel otevřen, nyní není jasné, zprovoznění bylo odloženo na neurčito kvůli poškozeným kabelům.

Blankou měli řidiči podle původních plánů jezdit už čtvrtým rokem
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, do územního plánu byla zařazena v září 1999, tehdy ještě bez konkrétního termínu otevření.
26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, práce začaly na jaře 2007, hotové měly být do října 2011.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Duben 2014 - Během arbitráže mezi Prahou a Metrostavem, která rozhodovala o placení za komplex Blanka, se objevil jako možný termín dokončení konec léta 2014. Později se neoficiálně hovořilo o začátku října (tedy ještě před komunálními volbami, jež konaly 10. a 11. října 2014).
Červen 2014 - Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, v dopise magistrátu uvedla, že nestihne do podzimního termínu práce v tunelu termínu dokončit. Začátkem července potvrdil odklad i náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), jako termín otevření byl poté zmiňován duben 2015.
15. srpna 2014 - Nouza řekl, že 6. října se autům a tramvajím otevře alespoň Trojský most, který je součástí komplexu Blanka. Most se v ten den provozu skutečně otevřel.
30. září 2014 - Nouza oznámil, že komplex Blanka se otevře 2. prosince (na svátek Blanky). Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s ČKD Praha DIZ. V říjnu se ale v médiích objevily informace, že je kvůli průsakům spodní vody termín otevření ohrožen, Nouza to ale odmítl.
17. října 2014 - V tunelu se uskutečnil kontrolní den, z harmonogramu prací v jeho zápisu vyplynulo, že se Blanka 2. prosince pravděpodobně neotevře. Nouza ovšem ještě 10. listopadu řekl, že nevidí důvod, proč by tunel nebyl otevřen včas.
14. listopadu 2014 - Tehdejší kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a ona by ráda tunel Blanka otevřela v březnu 2015. Také stavební firma Metrostav oznámila, že při stavbě komplexu vždy počítalo jako s termínem otevření s dubnem 2015.
21. listopadu 2014 - Firmy podílející se na výstavbě se shodly, že zkušební provoz tunelů začne na přelomu března a dubna 2015. Prosincový termín tak definitivně padl.
23. února 2015 - Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) řekl, že Praha zřejmě opět odloží otevření tunelového komplexu Blanka. Musí totiž vyměnit kabely technického zabezpečení, které zničila voda.

Adriana Krnáčová: Na politiku nemám čas, jsem manažerka

Autor: ČTK