Blanka se v prosinci zřejmě neotevře, odstoupili dva arbitři

Tunel Blanka

Tunel Blanka Zdroj: ctk

Plánovaný termín 2. prosince, kdy se měl oficiálně otevírat tunel Blanka, se podle všeho nestihne. Zprovoznění tunelu totiž může ovlivnit dnešní odstoupení dvou ze tří rozhodců z arbitráže mezi Prahou a firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která je dozorcem stavby, uvedl náměstek primátora Jiří Nouza. Důvod odstoupení rozhodců prý ale Praha ani firma IDS neznají.

Mluvčí magistrátu Petra Hrubá později upřesnila, že po rezignaci arbitrů hrozí, že práce na dokončení tunelu zpomalí.

Důvod odstoupení rozhodců prý ale Praha ani firma IDS neznají. Jednání rozhodčího soudu bylo odloženo na neurčito, město a firma se tak musí nejprve domluvit na nových rozhodcích, pak bude určen termín dalšího stání. Firma žaluje Prahu o 151,5 milionu korun za nezaplacené faktury. Stavba tunelu vyjde Prahu na necelých 37 miliard korun.

Prý odstoupili z osobních důvodů

„Mé informace jsou, že dva ze tří rozhodců odstoupili. Jaké je k tomu vedly důvody, nevím,“ řekl ČTK Nouza. V konečném důsledku může rozpad soudu podle něj zapříčinit zdržení plánovaného termínu otevření 2. prosince. Budoucí primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nedávno řekla, že podle ní auta vjedou do Blanky v březnu 2015.

Mediální zástupce IDS Pavel Kočiš řekl, že důvod odstoupení rozhodců firma nezná. „Odstoupili z nám neznámých důvodů. Za nás mohu říct, že ale budeme i nadále pokračovat ve vymáhání částky,“ řekl. Podle informací odstoupili rozhodci z osobních důvodů.

Na arbitrážní soud se obě strany obrátily kvůli tomu, že firmě IDS město několik měsíců neplatilo za faktury. IDS prý za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun, chce ale víc, než bylo v původní smlouvě. Práce na stavbě se protáhly a firmě prý vzrostly náklady.

U rozhodčího soudu skončil i spor Prahy a stavební společnosti Metrostav, která měla na starosti stavební část tunelového komplexu. Také stavebníkům Praha několik měsíců neproplácela faktury. Soud již v uplynulých měsících nařídil Praze zaplatit pět miliard. Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv.

Jezdit se už mělo tři roky

Tunelový komplex, jehož stavbu zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), měl být zprovozněn v roce 2011. Termín politici několikrát odložili. Naposledy se mluvilo o zkušebním provozu od 2. prosince. To ale zpochybnila Krnáčová (ANO), jako reálný vidí březnový termín, prosincový termín považuje pouze za předvolební marketingový tah. V tunelu je podle ní ještě problém se zvednutou spodní vodou po povodních, některé kabely jsou prý stále ve vodě.

Mluvčí Metrostavu Pavel Polák pak minulý týden řekl, že s prosincovým termínem otevření se při stavbě nikdy neoperovalo, vždy se počítalo s dubnem roku 2015.

Blankou měli řidiči podle původních plánů jezdit už tři roky
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, do územního plánu byla zařazena v září 1999, tehdy ještě bez konkrétního termínu otevření.
26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, práce začaly na jaře 2007, hotové měly být do října 2011.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Duben 2014 - Během arbitráže mezi Prahou a Metrostavem, která rozhodovala o placení za komplex Blanka, se objevil jako možný termín dokončení konec léta 2014. Později se neoficiálně hovořilo o začátku října (tedy ještě před komunálními volbami, jež konaly 10. a 11. října).
Červen 2014 - Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, v dopise magistrátu uvedla, že nestihne do podzimního termínu práce v tunelu termínu dokončit. Začátkem července potvrdil odklad i náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), jako termín otevření byl poté zmiňován duben 2015.
15. srpna 2014 - Náměstek primátora Nouza řekl, že 6. října se autům a tramvajím otevře alespoň Trojský most, který je součástí tunelového komplexu Blanka. Most se v ten den provozu skutečně otevřel.
30. září 2014 - Náměstek Nouza oznámil, že komplex Blanka se otevře 2. prosince (na svátek Blanky). Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s ČKD Praha DIZ. V říjnu se ale v médiích objevily informace, že je kvůli průsakům spodní vody termín otevření ohrožen, Nouza to ale odmítl.
17. října 2014 - V tunelu se uskutečnil kontrolní den, z harmonogramu prací v jeho zápisu vyplynulo, že se Blanka 2. prosince nejpíš nestihne otevřít. Nouza ovšem 10. listopadu řekl, že nevidí důvod, proč by tunel nebyl otevřen včas.
14. listopadu 2014 - Kandidátka na pražskou primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a ona by ráda tunel Blanka otevřela v březnu. Také stavební firma Metrostav oznámila, že při stavbě komplexu vždy počítalo jako s termínem otevření s dubnem 2015.
20. listopadu 2014 - Odstoupili dva ze tří rozhodců v arbitráži mezi Prahou a firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která je dozorcem stavby. Jednání rozhodčího soudu, bez jehož verdiktu nelze Blanku otevřít, tak bylo odloženo na neurčito a nespíše tak padl i 2. prosince jako termín otevření tunelového komplexu.