D1 nestačí. ŘSD chystá opravu nejfrekventovanější tepny v Česku

Začátek dálnice D1 na pražském Chodově

Začátek dálnice D1 na pražském Chodově Zdroj: Martin Pinkas, Euro E15

Řadou uzavírek vystresované řidiče na dálnici D1 čeká příští rok další šok. Ředitelství silnic a dálnic chystá kompletní opravu sedmikilometrového úseku šestiproudé výpadovky u Prahy. Náklady se mají podle odhadů pohybovat kolem 300 milionů korun.

Dá se přitom čekat, že omezení výrazně naruší plynulý provoz, dálnice mezi Chodovem a nájezdem na velký pražský okruh je nejfrekventovanějším úsekem v tuzemsku. Denně zde projede přes 80 tisíc aut.

Oprava zhruba patnáct let staré vozovky přitom vůbec nesouvisí s právě probíhající generální modernizací hlavní české tepny. ŘSD se pro ni rozhodlo v rámci své nové strategie, která počítá více se zaměřením na opravy dálnic než na novou výstavbu.

„Uplynulých dvacet let se stavělo, ale jaksi se neopravovalo. Teď nastává čas oprav, abychom zabránili totální degradaci už hotových dálnic,“ uvedl Jan Hoření z provozního úseku ŘSD.

Každý rok padesát kilometrů

Na výjezdu z Prahy může být podle něj pro řidiče útěchou, že se úsek dá objet po strakonické silnici a okruhu. Silničáři chtějí docílit toho, aby se každý rok opravilo alespoň pět procent dálniční sítě, tedy zhruba 50 kilometrů. To se poprvé povedlo letos, kdy rekonstrukcí prošlo 55 kilometrů, loni to bylo 20, předloni devět a v roce 2010 pouhé čtyři kilometry.

ŘSD se přitom snaží opravy zahrnout do Operačního programu Doprava a získat na ně evropské dotace. Kromě průhonického šestipruhu se příští rok bude rekonstruovat i další frekventovaný úsek, průtah dálnice D1 Brnem. Na seznamu ŘSD jsou například i dva úseky dálnice D2, která patří k nejzanedbanějším v zemi, nebo plzeňská D5.

Generálka D1 pokračuje

Mimo to bude pokračovat generální rekonstrukce D1, kterou ŘSD mezi běžné opravy nezapočítává. Letos práce začaly na čtyřech úsecích, příští rok by se měla otevřít další tři staveniště. Tendry na zhotovitele chce ŘSD vypsat během zimy.

Naopak na přírůstky nových dálnic se řidiči příští rok těšit nemohou. Zatímco letos se otevřelo nebo ještě otevře 40 kilometrů nových dálnic, příští rok nepřibude ani kilometr.