Podle něho vláda nyní pracuje na tom, aby povolení i prostředky ze strany Evropské komise získaly také projekty, jež získaly posouzení vlivů na životní prostředí (tzv. EIA) ještě před vstupem Česka do Evropské unie. Jde zhruba o stovku staveb.
„V rámci EU jsme co do počtu těchto staveb asi unikát, v Bruselu se tomu hodně diví. Většina zemí přitom už tyto projekty dokázala realizovat, ovšem my jsme nebyli schopni začít ani stavět. Ale čemu se divit, když od roku 2000 máme dvanáctého ministra dopravy,“ dodal Sobotka.
Problematické vnímání České republiky v Bruselu podle něj způsobilo i to, že nový zákon o posuzování vlivů na životní prostředí, kterým Evropská komise podmínila čerpání dotací, přijalo Česko z jednotlivých zemí EU až mezi posledními. „Pro letošní rok byl plánovaný objem prostředků na stavby s problematickým stanoviskem EIA za 7,5 miliardy korun. Ale z těchto staveb mají povolení jen projekty za 1,3 miliardy korun,“ dodal Sobotka.