Kancelář je mrtvá. Ať žije workspace | E15.cz

Kancelář je mrtvá. Ať žije workspace

Daniel Novák

Nedostatek zaměstnanců, nástup nových generací a rozmach technologií způsobují zásadní proměnu kanceláří. Součástí firemních interiérů jsou již odpočinkové zóny, fotbálky i bary.

Firmy již netouží umisťovat své zaměstnance do velkých open space kanceláří, v nichž jediným interiérovým prvkem byly kromě stolů a židlí snad už jen zářivky. Nově stavěné nebo rekonstruované kanceláře se naopak vyznačují přemírou designových řešení stejně jako značnou členitostí s různými pracovními i relaxačními ostrůvky.

„Dlouhodobě se prosazuje přívětivá, multifunkční a přitom technologicky rafinovaná kancelář zaměřená na potřeby uživatele. Kancelářské interiéry se výrazně stylizují a navozují pocit neformálního prostředí, což je logický krok směrem k mladé, poměrně egocentrické generaci zaměstnanců se silnými rysy nevázanosti. Proto všechna ta ‚nekancelářská‘ místa v prostoru pro nekonvenční setkávání a spolupráci,“ říká obchodní ředitel interiérové firmy U1 Michal Gróf.

Designová personalistika

Vytváření stylových interiérů firmy zvláště za současné situace na pracovním trhu pojímají jako součást personální politiky. „Společnosti čím dále více vnímají důležitost flexibility a pohodlí svých zaměstnanců. Zejména v době přehřátého pracovního trhu je pracovní prostředí jedním z nejdůležitějších faktorů, jak přilákat a udržet nové talenty,“ uvádí Petr Florián, specialista na pronájmy kanceláří z poradenské společnosti Savills.

Zvláště u firem kolem IT a internetu nechybějí v kancelářích ani posilovny, bary nebo skluzavky pro rychlejší cestování mezi patry. Příkladem takto neotřelých kanceláří je centrála antivirového Avastu v Praze 4 nebo karlínské prostory rychle rostoucí vývojářské firmy STRV.

„Při stavbě karlínských kanceláří pro nás bylo klíčové vytvořit prostředí, jež nabídne našim lidem příjemné místo k práci a bude odrážet firemní kulturu STRV. Při jejich přípravě s Martinem Stárou ze Studia Perspektiv jsme tak dbali na to, aby se na podobě kanceláří a jejich vybavení podíleli všichni a každý měl prostor něčím přispět,“ sdělil spoluzakladatel STRV Lubo Smid.

Při návštěvě kanceláří této firmy je běžně možné vidět zaměstnance cvičící v posilovně, hrající fotbálek či stolní tenis nebo posedávající s čepovaným pivem u baru.

Novému designu kanceláří se však již nevyhýbají ani velké korporace. Například globální výrobce zdravotnických potřeb Johnson & Johnson přestěhoval více než tisíc tuzemských zaměstnanců do nově řešených kanceláří v pražském projektu Waltrovka budovaném skupinou Penta.

„Zaměstnance jsme zapojili přímo do návrhu kanceláří. Podíleli se například na výběru nábytku, na grafickém ztvárnění nebo na tom, jak vypadají společné zóny. Pracovníkům je k dispozici firemní fitness, zaměstnanecký obchod s volně prodejnými výrobky Johnson & Johnson a samozřejmě mohou využívat restauraci s bohatou nabídkou zdravých jídel. Velký důraz byl kladen na ergonomii a důležitou úlohu mají také akustické panely, které výrazně přispívají ke zvukové pohodě v kancelářích,“ popisuje novou centrálu šéf české části Johnson & Johnson David Mansfeld.

Vzor google

Firmy se na designéry často obracejí s tím, aby jim udělali stejné kanceláře, jaké má například v Americe technologický gigant Google. Jeho sídlo se stalo doslova předobrazem neotřelých firemních prostor.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu E15
fotoRoční předplatné1899 Kč
Ušetříte 489 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoČtvrtletní předplatné499 Kč
Ušetříte 98 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoMěsíční předplatné99 Kč
Cena 99 Kč platí pro první měsíc pro nové předplatitele. Další následující měsíc stojí 199 Kč.
Objednat
fotoDarujte roční předplatnéNáhled předplatného1899 Kč Objednat
Firemní předplatné
Roční licence pro firmy a instituce
Printová verze E15
Předplatné printového deníku E15
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!