Město a stavební firma se dohodly ještě předtím, než rozsudek rozhodčího soudu nabyl právní moci. V pátek obě strany podepsaly dohodu, na základě které město odeslalo platbu na účet Metrostavu. Shodují se, že nechtějí dokončení důležité dopravní stavby zdržovat.
Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR minulý týden nařídil Praze zaplatit zhruba čtyři miliardy korun, mimo jiné za faktury z minulosti, s jejichž proplacením město kvůli možnému střetu se zákonem váhalo. Po zaplacení 2,7 miliardy má Praha dalších 1,34 miliardy splácet postupně v průběhu stavby. Metrostavu soud uložil dokončit stavbu do pěti měsíců.
Arbitráž tím ale neskončila, Metrostav rozšířil žalobu o další miliardu korun, mimo jiné za Trojský most. Praha navíc zřejmě půjde do rozhodčího řízení i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).
Spor Prahy a stavařů se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, podle radních ale hledala zákonnou cestu, jak je uhradit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Arbitři ale před týdnem rozhodli, že smlouvy platí.
Září nebo konec roku
Praha předpokládá, že tunel bude zprovozněn v září. Některé zdroje ale neoficiálně mluví o tom, že první auta Blankou projedou až na konci roku.
Dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), si vyžádá 36 miliard korun. Původně měla stát zhruba o deset miliard korun méně a sloužit řidičům už v roce 2011.