Miliardy za zabedněnou Blanku? Nesmysl, tvrdí Metrostav | E15.cz

Miliardy za zabedněnou Blanku? Nesmysl, tvrdí Metrostav

Hana Boříková, Euro

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Náklady na zabezpečení tunelu Blanka, jehož vjezdy kromě trojského vstupu v sobotu Metrostav zabednil, by se neměly zdaleka pohybovat v miliardových částkách, jak zněly prvotní odhady. Zastavení prací ocenil předběžně Metrostav pro odbor městského investora jednorázově na pět milionů korun.

Měsíčně by pak mělo město firmě posílat na zabezpečení téměř dokončeného komplexu 27 milionů korun. Náklady na znovuobnovení prací by se měly pohybovat kolem jednoho milionu korun. To vše v případě zastavení stavby na tři měsíce. I z těchto čísel, která zatím nejsou konečná, je vidět, že zastavená Blanka nebude polykat stamiliony měsíčně.

„Skutečná kalkulace ještě není hotová. To je pro nás stejně nové, jako kdybychom oceňovali stavbu na Marsu. Umíme vyčíslit zabezpečení staveniště během výstavby, tady ale půjde o jiný režim. Až náklady vyčíslíme, předložíme je ke schválení investorovi. Chováme se jako bychom oceňovali vícepráci v dikci smlouvy na výstavbu tunelového komplexu, o které jsme přesvědčeni, že je platná,“ řekl E15.cz mluvčí Metrostavu František Polák. Částku přesahující miliardu ročně označil za nesmysl.

Směrodatná suma bude za dva týdny

Jiří Nouza, radní, který má Blanku v kompetenci, uvedl, že směrodatnou sumu za zabezpečení tunelu by měl znát magistrát do dvou týdnů. Stavební firma zatím nepřikročila k samotné konzervaci stavby, jelikož v tunelu pokračuje firma ČKD Praha DIZ v montování technologií, což může trvat ještě několik měsíců.

Platnost kontraktu s touto společností radnice nezpochybňuje, právní posudky by ale měla mít k dispozici v pondělí. Praha v tuto chvíli dluží firmě zhruba čtvrt miliardy.

Roční náklady na zakonzervování Blanky by se měly pohybovat kolem 1,6 miliardy korun, uvedl náměstek primátora Jiří Vávra před třemi týdny. Náměstek zároveň označil tunel za „pravděpodobně největší černou stavbu na území České republiky“.

Pražská radnice přitom nezpochybnila žádná povolení pro stavbu ale smlouvu, na základě které Metrostav dílo staví. Radní vycházeli z právního názoru potvrzenými externími právními kancelářemi a magistrátním kontrolním odborem, že nemovitost může nabýt město do svého majetku pouze usnesením zastupitelstva. A primátor Tomáš Hudeček i přes rozhodčí řízení věří v otevření tunelu na začátku léta.

Neschopnost města proplatit faktury za více než dvě miliardy korun a zadat zákonným způsobem dokončení díla vyřešil Metrostav minulý týden žalobou k Rozhodčímu soudu při Hospodářské komoře ČR. Případ by měl soud řešit ve zkráceném řízení. Město bude ve sporu zastupovat právní kancelář Squire, Sanders & Dempsey.