Občanské sdružení Veleslavín-Vokovice k životu se podle předsedy Jiřího Johna odvolalo proti stavbě křižovatek spolu s dalšími občany prostřednictvím odboru dopravních agend pražského magistrátu začátkem ledna. „Nové křižovatky se nacházejí ve vzdálenosti 70 a 90 metrů od stávající křižovatky na Evropské. Tato vzdálenost neodpovídá požadavku ČSN. Na křižovatkách bude zastavovat krátce po sobě 50 tisíc automobilů,“ sdělil serveru E15.cz John.
Stavba zatíží okolí podle Johna emisemi a zvýší hlukovou zátěž, což už je z hygienického, dopravního i právního hlediska nepřijatelné. Veleslavín je podle občanského sdružení součástí ochranného pásma Pražské památkové rezervace hlavního města, jehož hlavním účelem je ochrana krajinného a urbanistického kontextu.
„Dobu, kdy v této věci rozhodne ministerstvo, lze jen těžko předvídat. Vzhledem k očekávané rozsáhlosti spisové dokumentace a faktu, že se jedná o několik desítek odvolání, a to včetně uplatněných námitek podjatosti, se bude jistě jednat o velmi náročnou záležitost, a to jak z věcného tak i z procesního hlediska,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Odvolání proti rozhodnutí hlavního města dosud podle něj ještě magistrát ministerstvu jako nadřízenému orgánu nepostoupil.
Občanské sdružení se podle Johna na začátku ledna odvolalo zároveň také proti stavbě terminálu a souvisejícím změnám územního plánu, které navrhla městská část Praha 6. „Změna územního rozhodnutí v žádném případě nečiní z umisťované stavby stavbu veřejně prospěšnou, naopak, jedná se o stavbu nelegální, neboť způsobuje nadlimitní, právními předpisy nepovolenou zátěž území, je proto nelegální a nepřístupná,“ uvádí v odvolání občanské sdružení.
Městský rozpočet pro dopravní terminál ve Veleslavíně letos počítá s částkou 50 milionů korun, celkem by měl stát až 1,3 miliardy korun. Město původně stavbu kvůli nedostatku peněz odložilo, ale hrozilo, že pokud by parkoviště nevybudovalo, nedostalo by sedmimiliardovou dotaci z EU na stavbu metra.
„Terminál Veleslavín má být navíc pouze dočasný. Polovina podzemních parkovacích stání a spodní stavba ve Veleslavíně, vybudované za městské peníze a dotaci z Evropské unie, má později připadnout soukromému developerovi, který má nad terminálem postavit pět pater kanceláří,“ konstatoval již dříve Jiří John.
Terminál by měl být otevřen spolu se zprovozněním nového úseku metra v roce 2014. Tvořit jej má budova se třemi podzemními a dvěma nadzemními patry.
: