Polovina všech nákupních center světa se staví v Číně

Čínský realitní boom

Čínský realitní boom

Stavitelé nákupních center budují celosvětově své projekty jako o překot. Globálně se nyní staví 32 milionů metrů čtverečních nákupních ploch, což je meziroční nárůst o 15 procent, vyplývá z dat realitní poradenské společnosti CBRE. Při bližším pohledu ale čísla ukazují, že motorem růstu je Čína, která se na něm podílí více než polovinou.

Z deseti lokalit s nejsilnější výstavbou obchodních ploch jich je v Číně sedm. Pomáhá tomu především rostoucí střední třída, rozšiřování velkých měst a poptávka spotřebitelů po lepších obchodech.

V Evropě výstavbu táhnou hlavně ruská a ukrajinská města a Istanbul. Na evropském kontinentu se loni postavilo 1,7 milionu metrů čtverečních obchodních center. Na východní Evropu z toho připadalo 72 procent.

„Skutečnost, že podstatná většina nákupních center vzniká v Evropě na rozvíjejících se trzích, je velmi významná. Kvalitní prostory jsou nyní na rozvinutých trzích nedostatkovým zbožím a obchodníci se proto čím dál častěji obrací k slibnějším alternativám,“ uvedl analytik CBRE Neville Moss.

Nejaktivnějším maloobchodním trhem, který CBRE zahrnuje do Evropy, byl loni Istanbul. V tureckém největším městě loni developeři otevřeli sedm nových obchodních center. Svou pozici si Istanbul pravděpodobně dále udrží, protože ve výstavbě je tam dalších 32 „chrámů konzumu“.