Praha odpovídá na žalobu Metrostavu, chce znovu otevřít stavbu Blanky

Metrostav zastavil práce na tunelu Blanka

Metrostav zastavil práce na tunelu Blanka Zdroj: ctk

Pražský magistrát reagoval na žalobu týkající se dostavby problematického tunelu Blanka. Odeslal žalobní odpověď k rozhodčímu soudu. Město vzneslo pochybnosti o platnosti smlouvy. Zároveň požaduje, aby soud nařídil dokončení tunelového komplexu bez ohledu na to, zda je nebo není smlouva platná, aby se předešlo škodám způsobeným přerušením stavby. Informaci potvrdil serveru E15.cz radní Jiří Nouza, který má tunel v gesci.

Město před rozhodčím soudem zastupuje právní kanceláře Squire, Sanders & Dempsey. Hodnota zakázky se pohybuje kolem 22 milionů korun. Barvy Metrostavu hájí advokátní kancelář Havel, Holásek & Partners. Metrostav jmenoval rozhodcem Ladislava Vostárka, město Bohuslava Pavlíka. Obě strany by se nyní měly shodnout na třetím rozhodci.

Firma Metrostav, která o víkendu zastavila stavební práce na Blance, se minulý týden s žalobou obrátila k rozhodčímu soudu. Požaduje po Praze proplacení 2,155 miliardy korun. Město ale tvrdí, že peníze nemůže zákonnou cestou proplatit. Rozhodnout má proto arbitráž. Stavební firma trvá na tom, že kontrakt platný je. Město jej zpochybnilo na základě posudku externích právních kanceláří a svého kontrolního odboru. Ty poukázaly na to, že při nabývání nemovitostí je nutný souhlas zastupitelstva, což se u Blanky nestalo.

Problémy s proplácením faktur za Blanku má město už od loňského léta, kdy se ukázalo, že není jisté, zda objem víceprací na Blance už nepřesáhl 20procentní zákonnou hranici. Rada se je pokusila vyřešit tzv. kategorizací změn během výstavby. Usnesením, kterým ještě předchozí rada složená z koalice TOP 09 a ODS odsouhlasila provedení kategorizace, se zabývá českobudějovická expozitura Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ta vyšetřuje i kauzu tzv. Opencard, která skončila obviněním městské rady). V průběhu kategorizace se ukázalo, že by se mohli radní dalším proplácením a zadáváním víceprací vystavit nebezpečí trestního stíhání.

Spor eskaloval minulý měsíc výhrůžkou Metrostavu, že práce na Blance 7. prosince zastaví. Následně město oznámilo, že celá smlouva na Blanku je pravděpodobně absolutně neplatná. Stavební firma v sobotu práce skutečně zastavila a zabednila vjezdy do tunelu vyjma jednoho, který využívají zaměstnanci ČKD Praha DIZ. Firma, která vysoutěžila technologickou část Blanky, v práci pokračuje. Smlouva s touto společností by měla být platná, právní posudky bude mít město nicméně k dispozici v pondělí.

Jak se stavěl tunelový komplex Blanka
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského dopravního okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost nakonec dostala posledně jmenovaná verze, jejíž trasa vede z velké částí pod Stromovkou.
Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.
Září 2003 - Město uvažovalo o tom, že zapojí do financování výstavby komplexu Blanka soukromé investory v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru. Radní Radovan Šteiner v této souvislosti odhadl náklady na výstavbu na více než 20 miliard.
Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů na severozápadní část okruhu hovořil o 22 miliardách.
26. září 2006 - Pražští radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie nebo sledování případného pohybu domů. Stavební práce měly být hotovy v roce 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
20. května 2008 - V pražské Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010, a to u ministerstva kultury v Praze 6.
19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
11. února 2010 - Metrostav informoval, že změna výše DPH prodraží komplex Blanka asi o 700 milionů korun.
Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda, který přišel do čela magistrátu po volbách na podzim 2010, uvedl, že se Blanka se prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) nebo inflační valorizace (3,5 miliardy).
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město přesto za tunel zaplatí minimálně 36 miliard korun. Podle Březiny se nalezly úspory u dodavatelů i u požadavků například městských částí.
Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení města z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
Prosinec 2012 - Pražští radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. Faktury rozdělili do tří skupin podle závažnosti problému, do letošního léta Praha vyplatila Metrostavu zhruba půl miliardy korun.
17. září 2013 - Objevily se informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.
20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží už přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) poté prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle vedení města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo.
29. listopadu 2013 - Společnost Metrostav se s pražským magistrátem nedohodla na řešení problémů spojených s výstavbou Blanky. Firma případ předá k rozhodčímu soudu, u něhož bude chtít docílit proplacení faktur na zhruba 2,1 miliardy korun.
5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu zalobu na pražský magistrát. Požaduje proplacení faktur za 2,155 miliardy korun. Praha už v mezičase prohlásila, že má dostatek financí na dostavbu celého projektu.