Pražský magistrát zažaluje ČKD Praha DIZ za vadné kabely v Blance

Tunel Blanka

Tunel Blanka Zdroj: ctk

Praha podá žalobu na firmu ČKD Praha DIZ, která dodávala technologii do tunelu Blanka. Firma dodala kabely, které nevydržely přívalový déšť, řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Kvůli poničeným kabelům bylo odloženo plánované zprovoznění tunelu na přelomu března a dubna. Tunel vyjde Prahu na asi 37 miliard korun. Firma ČKD Praha DIZ se k situaci nechce vyjadřovat.

Praha si chce podle Dolínka nechat prověřit způsob, jakým žalobu podat. Návrh dalšího postupu má být hotov příští týden. „Je to první krok k tomu, aby si s námi naši dodavatelé přestali hrát na schovávanou, což nám připadá, že se nyní děje,“ řekl Dolínek.

Firma je dodavatelem technologické části tunelu Blanka, tedy i kabelů, které poničil před necelými dvěma roky přívalový déšť. Kabely bude muset dodavatel vyměnit. Minulý týden firma informovala, že to bude trvat nejméně osm měsíců. Zároveň zopakovala, že situaci nezpůsobila. Kdo za nastalou situaci může, není jasné. Město se zatím s dodavateli neshodlo na tom, kdo je za problém zodpovědný.

Čtěte o postoji ČKD Praha DIZ k návrhům Metrostavu:

Firma zatím postup města nechtěla jakkoliv komentovat. „Do doby, než obdržíme ze strany města nějaké vyjádření, tak se k tomu nechceme vyjadřovat,“ řekl mluvčí ČKD Karel Samec.

Do tunelu Blanka natekla voda v roce 2013 vjezdy na Letenské pláni a na Malovance. Následně se dostala do chodníků a poškodila kabely, které jsou v nich vedeny. V té době totiž ještě nebyly dokončeny a plně funkční vodotěsné poklopy na chodnících.

Stavební firma Metrostav Praze nabídla, že by v tunelu pro město dokončila i technologickou část, jejímž dodavatelem je právě ČKD. Dolínek dnes uvedl, že se poradí s právníky, zda se touto nabídkou může město vůbec zabývat. „Dnes je předčasné ji hodnotit,“ řekl Dolínek. ČKD ji rovnou označila za „naivní“.

Magistrát škody hradit nehodlá

Dolínek i primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) v uplynulých dnech několikrát zopakovali, že škody za poničené kabely magistrát platit nehodlá. Primátorka minulý týden v emotivním vystoupení pro média označila dodavatelské firmy za „debily“ a mluvila o „zločinném spolčení“.

Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Blanka měla být otevřena v roce 2011. Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun. Tunel Blanka je součástí městského okruhu, navazuje na Strahovský tunel.

Blankou měli řidiči jezdit už čtvrtým rokem
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, do územního plánu byla zařazena v září 1999, tehdy ještě bez konkrétního termínu otevření.
Červen 2001 - Odhad nákladů na Blanku byl 16 miliard korun.
Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů byl 22 miliard korun.
26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, práce začaly na jaře 2007, hotové měly být do října 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
20. května 2008 - Ve Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010.
19. června 2008 - Primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex stát více než 25,7 miliardy korun.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Duben 2014 - Během arbitráže mezi Prahou a Metrostavem, která rozhodovala o placení za komplex Blanka, se objevil jako možný termín dokončení konec léta 2014. Později se neoficiálně hovořilo o začátku října (tedy ještě před komunálními volbami, jež konaly 10. a 11. října 2014).
Červen 2014 - Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, v dopise magistrátu uvedla, že nestihne do podzimního termínu práce v tunelu termínu dokončit. Začátkem července potvrdil odklad i náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), jako termín otevření byl poté zmiňován duben 2015.
15. srpna 2014 - Nouza řekl, že 6. října se autům a tramvajím otevře alespoň Trojský most, který je součástí komplexu Blanka. Most se v ten den provozu skutečně otevřel.
30. září 2014 - Nouza oznámil, že komplex Blanka se otevře 2. prosince (na svátek Blanky). Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s ČKD Praha DIZ. V říjnu se ale v médiích objevily informace, že je kvůli průsakům spodní vody termín otevření ohrožen, Nouza to ale odmítl.
17. října 2014 - V tunelu se uskutečnil kontrolní den, z harmonogramu prací v jeho zápisu vyplynulo, že se Blanka 2. prosince pravděpodobně neotevře. Nouza ovšem ještě 10. listopadu řekl, že nevidí důvod, proč by tunel nebyl otevřen včas.
14. listopadu 2014 - Tehdejší kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a ona by ráda tunel Blanka otevřela v březnu 2015. Také stavební firma Metrostav oznámila, že při stavbě komplexu vždy počítalo jako s termínem otevření s dubnem 2015.
21. listopadu 2014 - Firmy podílející se na výstavbě se shodly, že zkušební provoz tunelů začne na přelomu března a dubna 2015. Prosincový termín tak definitivně padl.
23. února 2015 - Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) řekl, že Praha zřejmě opět odloží otevření tunelového komplexu Blanka. Musí totiž vyměnit kabely technického zabezpečení, které zničila voda.
26. února 2015 - Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) oznámil, že Praha opět odložila termín zprovoznění tunelu Blanka. Musí se totiž vyměnit větší množství poničených kabelů technického zabezpečení.
6. března 2015 - Vedení Prahy oznámilo, že zvažuje další arbitráž. Soudit se chce s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, kvůli poškozeným kabelům.
13. března 2015
16. března 2015 - Metrostav nabídl pražskému magistrátu převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení tunelu Blanka.

Čtete také:

Igor Záruba: Blanka bude