Střední a východní Evropa zažívá boom obchodních center

Nákupní centrum - ilustrační foto

Nákupní centrum - ilustrační foto Zdroj: ctk

Střední a východní Evropa se stala motorem výstavby obchodní center na starém kontinentu. Ve druhé polovině loňského roku přibylo v Evropě 3,6 milionu metrů čtverečních obchodních ploch. Země na východ od Německa se na tomto čísle podílely z 69 procent, vyplývá z nové studie poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Oblíbeným místem stavebníků obchodních center zůstane střed a východ Evropy také letos a příští rok. Konzultanti odhadují, že se tato část kontinentu bude na celkových přírůstcích nadále podílet zhruba z 66 procent.

Kartami ale ještě může zamíchat politika. „Zatímco přísun ploch na trh v roce 2015 podle očekávání zpomalí, obavy z geopolitického vývoje ve východní Evropě můžou způsobit posunutí některých projektů do dalšího roku,“ uvedla Cushman & Wakefield.

Z nových projektů v Česku byla letos otevřena Galerie Teplice, díky níž se severočeské město zařadilo z hlediska množství obchodních ploch mezi nejzahuštěnější tuzemské lokality. Ještě tento rok má brány otevřít také projekt Quadrio v Praze u Národní třídy, kde developer CPI staví rovněž kanceláře. Z kraje příštího roku se očekává otevření dalšího obchodního centra nazvaného Central Kladno.

Z nové studie Cushman & Wakefield také vyplývá, že za nejlepší plochy v českých obchodních centrech se už platí více než například v Německu. Za metr čtvereční nejžádanějších ploch zaplatí tuzemští obchodníci ročně v průměru 778 eur, zatímco v Německu je stojí 548 eur. Jednoznačně nejdražší je ale Rusko. Tam se za stejnou plochu platí ročně průměrných 2545 eur.