Škoda Auto převzala odpovědnost za platformu MQB-A0. Vznikne na ní sedm a půl milionu vozů

Škoda Auto Vrchlabí

Škoda Auto Vrchlabí Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Na platformě MQB-A0, za kterou v rámci koncernu Volkswagen převzala celosvětovou odpovědnost mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, má vzniknout až 7,5 milionu vozů různých modelů. Platforma je sdílený technologický základ pro více modelů aut. Jde o první platformu, za kterou má Škoda odpovědnost od dob modelu Favorit, řekl dnes novinářům Jiří Dytrych ze Škody Auto. Převzetí odpovědnosti za vývoj technologického základu vytvoří ve Škodě stovky nových pracovních míst.

Systém platformy je navržen tak, aby umožňoval konstrukci a následně výrobu automobilů s různým rozvorem i rozchodem. V praxi to znamená využívání základních vyvinutých modulů, které se mohou jednoduše skládat a kombinovat podle konkrétních požadavků. Tvoří zhruba dvě třetiny nákladů na celé auto. Platforma obsahuje mimo jiné strukturu karoserie, motor, řízení, výfukový systém, sedadla, elektrickou architekturu a topení a chlazení. „Platforma je v podstatě to, co není vidět,“ zjednodušil popis Dytrych.

Díky použití jednoho technologického základu pro různé modely různých koncernových značek se šetří výrobní náklady. Platforma MQB-A0 má potenciál k použití až v 7,5 milionu aut koncernu Volkswagen. Je určena pro nové vstupní modely pro regiony s vysokým růstovým potenciálem, k nimž patří například Indie, Rusko, Afrika i země ASEAN a Latinské Ameriky. Vstupní modely jsou většinou nejlevnější a zároveň nejmenší vozy dané značky, u Škody je to například Fabia, u Volkswagenu mezi ně patří Polo.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

Škoda v souvislosti s převzetím odpovědnosti přijme stovky nových zaměstnanců, půjde především o vysoce kvalifikované odborníky z řad technologického vývoje. Někteří do tohoto projektu přejdou z jiných pozic, z větší části však půjde o nově přijaté pracovníky.

Škoda zároveň vyvíjí novou globální platformu, která tu současnou MQB-A0 nahradí v druhé polovině dekády. Každá platforma má omezenou životnost, a to zhruba sedm let. Platforma MQB-A0 je a bude určena výhradně pro vozy se spalovacím motorem. Je tak možné, že v budoucnu nebude určena pro evropský trh, protože může nastat situce, že kvůli přísným emisním limitům nebude pro automobilky finančně zajímavé vyrábět malá auta se spalovacím motorem.

Česká automobilka již v koncernu Volkswagen zodpovídá za Indii, Rusko a severní Afriku. Začátkem června byla v závodě Chakan v indické Púně zahájena sériová výroba modelu Škoda Kushaq. Jde o první sériový model na bázi modulární platformy MQB-A0-IN, kterou společnost speciálně upravila pro indický trh. Tato platforma se bude používat i pro další modely značek Volkswagen a Škoda. Ve střednědobém horizontu se plánuje nabídka modelu Kushaq také v ostatních, rychle se rozvíjejících zemích. Nově představila Škoda také model Slavia, opět určený pro indický trh. Oproti evropským vozům má například vyšší světlou výšku, odolnější podvozek a výkonnější klimatizaci.